Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Busta_B
Tjena

Vänster frambroms ligger på, ibland. Skivorna är hyfsat slitna, oken är rostiga utanpå. Bilen är en 850 -97. Tror inte oken är bytta nån gång. Skivor bör vara bytta fram.

Vad göra? Byta hela skiten, ok+skivor+ belägg? Hör hört att man kan köpa renoverade ok någonstans. Är detta att satsa på?

Ha det //johan
av onm
Om kolvarna börjat rosta så vill inte kolven gå tillbaka utan fastnar o bromsen ligger på. Ta loss oket o kolla. Då ser du ju även status på packning/tätning. Är den dålig så blir det ju rost på kolven.
Renovera själv är givetvis det billigaste, brukar kosta ngn hundring. Inte jättesvårt tycker jag. Köpa utbytesok=renoverade är så klart enklast, bara att skruva på, men kostar betydligt mer. Gissar på ca dryga 1000-lappen per st.
Byta skivor är ju ganska lätt så är de misstänkt dåliga så hade i vart fall jag bytt dem. Det blir ju betydligt bättre bromsar=skönare körning.
Användarvisningsbild
av ketto
Prova Biltemas, är ju inte sämre än andra ok har ja hört!
Kostar 500 kr/st! Annars repsatsen för knappt 80 spänn
Användarvisningsbild
av kenlav
Har själv bytt alla bromsok runt om på min 854 96:a.
Köpte på Biltema och dom fungerar kanon.

Ett litet tips innan du eventuellt köper en renoveringssats är att
kolla så du får loss luftnippeln på ditt krånglande bromsok så du inte drar sönder den då dom har en tendens att rosta fast. Då måste du ändå köpa nytt bromsok.

Har hört någon säga att det finns 3 olika tillverkare av bromsok.
Biltemas är nog i sådana fall samma som säljs på typ Mekonomen
men då betydligt dyrare i pris på Mekonomen.
av sm7ovk
När man bytt och allt är friskt igen så är ett tips att hålla bromsarna rena... Brukar försöka hinna med att pilla av "allt" någon gång när jag ändå byter däck. Lite kopparpasta på rörliga delar och sedan tillbaka. Sliter mindre på skivorna och senast såg jag faktiskt en skillnad, om än ganska liten, på bensinförbrukningen... (då hade alltså en kolv legat på lite lite...)
Jag försöker tex att dra i handbromsen när jag backar, då rör de sig lite och det mer än när bilen bara står still. (Gör det inte på nyare V70 då bör man göra det när man kör framåt beroende på konstruktionsskillnad.)
Då och då när jag står vid ett rödljus så brukar jag trycka så hårt jag kan på pedalen då kan man ibland höra att någon kolv lossnat om bilen stått en längre tid...
Bromsen är fartens värste fiende, men ibland tvingas man och då måste den vara till att lita på...
Hälsningar
Jens
av Busta_B
Har hört att man kan dra på ngt fett (ej mineral) uppblandat med bromsolja på kolvarna för att smörja upp dem. Vad heter detta fett? Något i stil med ...grease? Vore gött att slippa byta ok redan... Tror att kolven bara e lite seg.
Användarvisningsbild
av Karlsa
Jo hej!

Du måste ju ändå ur med kolven om du skall"smörja" in med nått, så då är det ju billigast att renovera oket, om det som sagts tidigare med luftskruv mm fungerar. Kan vara lite mickel att få ur kolven, men det går om man lossar på oket och har kvar bromsslangen och pressar ur kolven. Sen man tagit bort klotsar mm förståss.
Och är det för jäkla rostigt så är det nog läge att fara på biltema och handla :lol:

Lycka till!!
av kaffe_koppen
Annars om kolven bara kärvar lite kan man ju ta loss ett bromsbelägg, pumpa några gånger på bromsen så kolven ååker ut en liten bit, sedan trycka tillbaka kolven. Upprepa några gånger tills kolven går lätt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Fettet brukar heta bromscylinderfett eller rubber grease. Silikonfett funkar med.
Pumpa ut kolven en bit och lyft försiktigt på damasken med en liten skruvmejsel så ser du om den är rostig. Byt ok isf.
Är kolven ren är det inte fel att trycka i lite fett innanför damasken, "massera" ut det runt hela kolven innan man trycker in den igen. Det ska gå rätt så lätt med en polygrip.
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
biltemas ok lockar rätt så rejällt, de är inga utbytes ok å de kostar 500spänn.

Frågan är bara om dom levererar samma kvalite, i tråden här verkar folket vara nöjda:D finns det något mer att säga om dom eller är det att slå på dom?

//Siros

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]