Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av anders68
Hej Alla!
Har precis varit och hämtat min 855 efter kopplingsbyte på Volvoverkstan!
Fy f-n var svampig kopplingen har blivit efter bytet, man kan knappt vila foten på den utan att det känns som om den ska åka i golvet !
Känner knappt dragläget heller !
Finns det någon mer i detta avlånga land som har bytt kopplingen på sin 850 och upplevt samma sak !
Ska det vara så,eller har dom missat ngt. på verkstan!
Tänkte höra mig för på forumet innan jag åker dit och skäller ut dom !
:(
Användarvisningsbild
av ankman
åk inte dit och skäll på dom (helt fel väg) Du kan med gått samvete åka dit och prata med dom om att den känns inte riktigt rätt.. och få med dig någon som får prov kör bilen med dig
Va trevlig och tala om dit problem..
Användarvisningsbild
av anders68
ankman skrev:åk inte dit och skäll på dom (helt fel väg) Du kan med gått samvete åka dit och prata med dom om att den känns inte riktigt rätt.. och få med dig någon som får prov kör bilen med dig
Va trevlig och tala om dit problem..
Korrekt är det att samtala med vederbörande part, men om detta inte hjälper ........... :evil: :x
Det brukar funka för min del !
Nä skämt åsido, jag är inte riktigt så jävlig !!

Kan inte någon svara!
Någon som har något matnyttigt att komma med som jag inte själv redan förstått !!
av Frigge
Eftersom kopplingen är ny och allt är uppsmort så kanske det ska vara så.
Det kan ju ingen här svara på till 100 % utan att ha kännt på den. Åk till verkstan som bytte o be någon känna på den. Vet att kopplingen blir väldigt lätt och annorlunda efter ett byte.
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:Eftersom kopplingen är ny och allt är uppsmort så kanske det ska vara så.
Det kan ju ingen här svara på till 100 % utan att ha kännt på den. Åk till verkstan som bytte o be någon känna på den. Vet att kopplingen blir väldigt lätt och annorlunda efter ett byte.
för inte tala på hur dom käns före ett byte, snarare då dom käns konstiga.
av Frigge
CarMan skrev:
Frigge skrev:Eftersom kopplingen är ny och allt är uppsmort så kanske det ska vara så.
för inte tala på hur dom käns före ett byte, snarare då dom käns konstiga.
Helt sant. Problemet är att man vant sig vid den känslan,sen byter man...... o jävlar vad konstig den blir då :lol:
av Snowroller
Bytte koppling på min V70 förra veckan. Den slirade vid hård acceleration tidigare, men annars kändes den ok förutom ett missljud från troligtvis urtrampningslagret vid tomgång. Den nya känns bra, ingen svampighet, den tar på ungefär samma ställe som den gamla. Oljudet försvann också helt som tur var.

Svampigheten du skriver om kan bero på att det finns luft i kopplingssystemet?
Användarvisningsbild
av anders68
Har nu kört några dar med den nya kopplingen,antingen har den rättat till sig lite eller så har jag vant mig vid den!
Vilket fall som,så känns det helt okej nu att köra bilen med den nya kopplingen!
Tack för svaren på mitt inlägg!

Ps.
På tal om missljud!
Det gick knappt att köra över 80 km/h utan att det var ett öronbedövande
ljud i kupén, troligtvis kom det från utrampningslagret!
Detta har nu försvunnit! :)
Användarvisningsbild
av ankman
Ja jag läste i en Volvo (olalglig) fil och där stod det att de luftade/justerade sig svälv efter ett tags körning efter kopplings byte men om det kvarstod skulle man kontakta verkstad.. så kanske de va lite luft i den...

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]