Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lupo
#1052817
Hej!
En av grabbarna fick stopp på bilen ett par minuter efter att den startades kall vid minus 15 grader. Den hade några dagar tidigare fungerat bra när det var runt minus 20 grader. Motorn gav ifrån sig några få försök att tända och fläkten till kylaren gick igång. Fläkten stoppade inte förrän batterikabeln togs bort. Fläkten startade inte när batterikabeln återmonterades. Testade med startgas men då blev den ännu mindre benägen att tända. Minus 15 grader är inte mekvänligt så den fick stå tills det blev runt 0 grader då tändstiften togs ur och alla hade gnista. Körde en stund på startmotorn och monterade tändstiften igen. Provade att starta men bara spridda tändningar hördes. Startgas minskade viljan att tända. Gav upp men tänkte ändå göra ett sista försök och till min förvåning så började den ge ifrån sig livstecken och efter en stunds nötande på startmotorn så startade motorn. Bilen har sedan dess fungerat som den ska. Förutom på en punkt: Underkänd på besiktningen p.g.a. COhalt 5,6 CO2500 4,1 HC 259 Lambda 0,88. Kan något ha kärvat p.g.a. kylan? Verkar som att den fått väl mycket bensin vid stoppet och fortfarande har bensinöverskott. Hur och med vilken felkodsläsare läser man felkoder på en 850GLT från 1996?
#1052826
Motortempgivaren är nog trasig därför kylfläkten startade och gick. Den går ungefär två minuter efter att motorn stannat som en säkerhetsgrej när tempgivaren är trasig. Att döma på avgasvärdena så går bilen åt helvete för fett (Risk för katalysatorskada) Du kan mäta motortempgivaren med en multimeter resistansmät den (ohm) står det OL på multimetern när du mäter den så har du hittat felet. Annars så ska du få fram ett värde mät den när motorn är kall runt 0grader skriv vad du får för värde så kan jag kolla om det ligger någorlunda rätt. :D
av Lupo
#1052971
Tack för snabbt svar! Nu har jag inte bilen hemma så jag får mäta senare (om det är givaren vid termostathuset?). Om jag fattar kurvan rätt så skulle ett kabelbrott göra att den får maximalt påslag av bränsle. Lite konstigt att den så snabbt skulle stanna av bränsleöverskott vid minus 15 grader? Eller triggar kabelbrott insprutningen att öka mängden bränsle över den som är rimlig vid minus 30 grader? Hur många tempgivare finns det och vad styr de? Eftersom tempmätaren visar rimligt värde borde i alla fall en givare fungera. Kylarfläkten har inte startat igen.
av Lupo
#1063635
Efter att införskaffat en felkodsläsare ser jag att mätningen för motortemperatur verkar fungera. Både tempgivaren i bilen och felkodsläsarens "livedata" visar att temperaturen går upp och läger sig på 93 grader. Däremot visar främre lambdasonden ett väldigt stabilt värde som ligger på 0,48 volt. Kan dock sega sig upp till 0,52 volt. Chansade på att byta lambdasond till Biltemas variant som enligt både Biltema och "Jag rullar" ska passa på 850 GLT årsmodell -96. Då varierade spänningen marginellt mer, men höll sig runt 0,1 volt och ibland kom den ner till under 0 och visade ett minustecken. Stärkt av tips på You Tube eldade jag med gasolbrännare på originalsonden som svarade med att verka fungera som den ska. Spänningen gick upp till 0,7 volt och minskade direkt när sonden tas bort från lågan. Skruvade tillbaka originalsonden i bilen men det blev samma resultat som tidigare, 0,48 volt, och väldigt stabilt. Har sprayat med startgas runt slangar och insug för att se om motorn drar tjuvluft men ingen reaktion. Sprayade in i luftfiltret vilket gjorde att motorn gick ner i varv för att sedan gå upp till aningen mer än normalt tomgångsvarvtal någon sekund.
Den bakre diagnossonden reagerade på sondbytet till Biltemasond så det verkar som att motorstyrningen också gjorde någon ändring i bränsletillförseln. Biltemasonden genererade ett par felkoder: EFI-212, EFI-231, EFI-232.
Kan den stabila spänningen för lambdasonden som visas i felkodsläsaren tyda på att motorstyrningen inte bryr sig om signalerna från givarna så att styrningen tillför bränsle enligt en förutbestämd mall? Bilen/motorn går riktigt bra, förutom små halvmissar på tomgång. Vad göra för att få lambdaspänningen att pendla runt 0,5 volt i stället för att vara stabilt?
av Lupo
#1063751
Testet visar att sonden snabbt reagerar på ändring i syrehalt.
Tillbaka i bilen reagerar sonden exakt likadant som den gjorde innan.
Men det betyder inte att sonden fungerar som den ska.
Att den, enligt felkodsläsaren, i 5-minutersskala ändrar spänningen mellan 0,48 till 0,52 volt handlar antingen om att sonden felfungerar eller att motorstyrningen så exakt håller syrehalten i avgaserna. Vid senaste besiktningsförsöket höll sig lambdavärdet inom toleranserna. Tyvärr var det sämre med CO och HC.
Sondspänningen på en V40 -99 rör sig hela tiden mellan 0,1 till 0,9 volt.
Kan det vara så att sondspänningen i en 850 GLT (motorkod B5254S) inte varierar lika mycket som i en V40?
Eller är spänningen som syns i felkodsläsaren en spänning som motorstyrningen lägger på och som inte kommer från sonden?
av Lupo
#1063770
Dessa värden fastnade i felkodsläsaren.
Observera att motorn inte kommit upp i normal arbetstemperatur.
Någon som kan se någon/några felaktiga parametrar?

Engine speed 870 rpm

Coolant temperature 68 °C

Engine Coolant Temperature (ECT), 3.24 V
start

Oxygen sensor 1 0.50 V

Oxygen sensor 1 heater 1.14 A

Oxygen sensor 2 0.50 V

Heated Oxygen sensor(HO2S) 1.14 A
current

Heated Oxygen sensor trim 0 ms

term fuel trim Continous OL

Short term fuel trim 1.28

term fuel trim-Part Load 1.60

term fuel trim 0.60 ms

Injection time 16.64 ms

Load sensors 1.30 V

load 2.45 ms

Mass air flow (MAF) sensor 30.40 Kg/h

trailing throttle N/A °

Throttle potentiometer 0.72 V

Throttle closed

Idle Air Control (IAC) valve 34.80 Kg/h

idle air trim 6.80 Kg/h

Spark Advance 13.50 °

Ignition retard TCM 0

Engine Ignition retard -1.75 °

Knock sensor 1 3

Knock sensor 2 3

Fuel Oil inrich N/A

Battery Voltage 13.37 V

vehicle speed 0 Km/h

A/C request yes

AC relay open

Air conditioning (A/C) compressor close

Air conditioning (A/C) pressure 297.50 kPa

A/C pressure sensor voltage 0.70 V

Control module temperature 30.00 °C

Engine fan close

Engine Malfunction indication yes
lamp

Variator Malfunction indicator yes
lamp

Fault present yes

W.Cycle yes

D.Cycling yes

Trip no

Variator P/N

Fuel pump relay open

Fuel cut yes

Air pump close

Canister valve 0.00 %

Fuel tank press -3123.00 Pa

acceleration -0.02 g

acceleration sensor 2.54 V

term fuel Adaptive ready

term fuel Adaptive B N/A

term fuel Adaptive C N/A

term fuel Adaptive D N/A

term fuel Adaptive E N/A

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]