Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I December bytte jag kamrem, vattenpump, olja och luftfilter på min Volvo 850 -96 (utan turbo). Någon vecka senare bytte jag även ut de gamla tändstiften till nya boschstift med fyra elektroder.

Jag kan inte minnas om det var innan eller efter tändstiftsbytet de första hacken i en brant uppförsbacke kom men nu börjar bilen bli omöjlig att köra. Den har succesivt börjat hacka mer och mer och tappat styrkan helt. Först bara i branta backar, sedan även vid hastig acceleration. Nu hackar bilen infernaliskt under 2000 rpm och börjar även hacka och bluddra över 2500 rpm. Jag får även slira rejält på kopplingen för att få bilen att rulla från stillastående läge.

Bilen går dock relativt bra utan ryck mellan 2000-2500 varv och har ännu inte stannat. Den är även lätstartad och tänder direkt. Det har inte heller tänts några lampor på instrumentpanelen.

Nu har jag gett mig fan på att bilen ska återgå till sina glansdagar igen och tänkte felsöka den i den mest logiska ordningen. Eftersom att den går bra på bränslesnåla varvtal tycker jag det verkar mest logiskt att det är något fel med soppaförsörjningen. Ska jag börja med soppafiltret och arbeta mig fram därifrån eller finns det något sätt att testa om det är bränslet utan att börja spendera pengar i onödan?
Senast redigerad av 1 Chronaus, redigerad totalt 0 gånger.
Sugmotorerna brukar ha 3elektroder på stiften är det rätt tändstift till din bil? Ja det skulle kunna vara bränsle filtret och det är inte dyr heller att byta och vet du inte när det är gjort sist så skulle jag rekommendera dig att göra det. Men det kan även vara något av felen som Lucif3r skrev.
Lucif3r skrev:Fördelare, rotor, tändkablar...

4-elektrodsstift är väl dessutom ingen höjdare i dessa motorer...
DayDreamer skrev:Sugmotorerna brukar ha 3elektroder på stiften är det rätt tändstift till din bil? Ja det skulle kunna vara bränsle filtret och det är inte dyr heller att byta och vet du inte när det är gjort sist så skulle jag rekommendera dig att göra det. Men det kan även vara något av felen som Lucif3r skrev.
Enligt mekonomen ska de vara rätt. http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... -FGR7DQEsv
Kan tyvärr säga det jag har hört om Mekonomen och rätt stift är illa du har nog tyvärr fel tändstift i din bil. Det står ju bara 850 det kan vara med turbo eller ej men en sak är säker det är helt andra stift på en turbo motor och det står det inget om på Mekonomens hemsida. Köp Brisk tändstiften på Biltema dom är mycket bra till och med bättre än original. Det är viktigt att du kollar på Brisk hemsida för även Biltema vet inte vad som är rätt stift till din bil.
DayDreamer skrev:Kan tyvärr säga det jag har hört om Mekonomen och rätt stift är illa du har nog tyvärr fel tändstift i din bil. Det står ju bara 850 det kan vara med turbo eller ej men en sak är säker det är helt andra stift på en turbo motor och det står det inget om på Mekonomens hemsida. Köp Brisk tändstiften på Biltema dom är mycket bra till och med bättre än original. Det är viktigt att du kollar på Brisk hemsida för även Biltema vet inte vad som är rätt stift till din bil.
Ahh tack för svaret. Blir förbannad om det skulle visa sig vara stiften. För en gångs skull tänkte jag köpa riktiga grejjer till kärran och körde därför inte till biltema. Ser nu att biltemas stift till och med är dyrare än mekonomen. Köper nya stift på måndag så börjar jag i den änden. Rotorn är ju bytt för 2 år sedan och tändkablarna ser ok ut med. Gör nog ett test av tändkablarna med sprayflaska när mörkret lagt sig dock.
Ja jag förstår dig men tänk på att kolla upp vilka stift du ska ha på denna sida http://www.brisk.biz/catalogues/spark-p ... 3100,13101 Det är dom stiften som Biltema säljer Brisk :D Jag vet inte vilken motor du har annars så kunde jag ha kollat upp det åt dig :D. Om det skulle vara tändkablarna som det är överslag i så borde den inte gå bättre mellan 2000-2500rpm tycker jag men kolla upp det iaf försäkerhetsskull :)
DayDreamer skrev:Ja jag förstår dig men tänk på att kolla upp vilka stift du ska ha på denna sida http://www.brisk.biz/catalogues/spark-p ... 3100,13101 Det är dom stiften som Biltema säljer Brisk :D Jag vet inte vilken motor du har annars så kunde jag ha kollat upp det åt dig :D. Om det skulle vara tändkablarna som det är överslag i så borde den inte gå bättre mellan 2000-2500rpm tycker jag men kolla upp det iaf försäkerhetsskull :)
Har B5252S. Dubbelkollade på kamremskåpan nu också så det stämmer. Enligt biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000031965/ .

Det sitter de här i nu: http://www.autodekki.com/sv/tandsystem- ... volvo.html Verkar dock som att de ska funka ihop med motorn iaf. enl. denna sidan.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]