Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå alla glada. Jag har ett högst irreterande problem. Jag kör en XC70 år 99 2,5 T. Problemet är att ibland när jag ska starta bilen så går den igång, går i ungefär en sekund sen stannar den. Jag vrider på nyckeln igen, startmotorn går runt men inget mer händer. Jag får hålla på så ett par gånger sen plötsligt så startar den och går efter det tills jag stänger av den. Nästa gång kan den starta direkt. De har dessutom börjat gå "bluddrigt" efter ett tag, ingen ork liksom. Det försvinner också efter ett tag. Ingen motorkontrollampa tänds. Om jag däremot ger full gas så går den ordentligt ryckigt och motorkontrollampan tänds. Nån som har en blekaste? Väldigt tacksam för alla tips
Kassa tändstift, tätt bränslefilter ger ryckningar vid full gas. Det bästa vore om du kunde kolla felkoderna och se vad bilen gnäller på annars blir det bara en massa gissningar och risken finns att du byter saker som det inte är något fel på :D
Ja startproblemen kan mycket väl vara antennringen. Startspären är ju den som förhindrar motorstart om fel nyckel används vet inte hur jag ska beskriva vart den sitter men en del av den sitter i antennringen. Antennringen är den som sitter runt tändningslåset alltså där du stoppar in nyckeln, du behöver lossa tre torx-skruv under ratten tror att det är torx25 sen är det bara att lossa rattkåpan. Kan tyvärr inte beskriva mer hur antennringen sitter fast då jag aldrig har behövt att byta den än.

Här är en bild på antennringen. Du känner säkert igen den :wink:
Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Antennringen(som Daydreamer visade bild på) läser av ett chip i nyckeln och skickar den infon vidare till styrboxen, styrboxen avgör sen om signalen är rätt eller ej. Är den rätt startar bilen, är den fel stänger styrboxen av bränslet och bilen startar antingen inte alls eller i någon enstaka sekund(med det föruppbyggda bränslet som finns i fuelrailen).

Startspärren har ingen inverkan på driften, dvs en kass startspärr kan aldrig påverka bilen mitt under färd.
Har för mig att det även finns en "timer" så att säga. Dvs stänger man av bilen och startar den inom typ 10min(vet inte exakt tid) igen så läser bilen aldrig av nyckeln. Bilen lär vara avstängd utan nyckel i en längre stund innan startspärren behöver verifieras igen. Så i teorin skulle man kunna springa upp till en x70 som precis blivit avstängd och bryta upp låset med en skruvmejsel, och åka därifrån.... :lol: Förutsatt att bilen i fråga inte har larm, för har den larm har man ju ytterligare en startspärr.

Ungefär så fungerar iaf startspärren. Det viktiga att komma ihåg är att startspärren enbart påverkar starten, och alla ev. driftproblem(ryckningar osv) har inget med den att göra.
Jättemycket tack för svaret. En annan sak i det hela. Bilen har börjat gå bluddrigt (orent) under färd. Inte alltid men ibland på sista tiden så har den börjat så efter en stund. Känns ganska orkeslös då. Ungefär som om den går på 3 cylindrar. Kan en dåligt fungerande kamaxelgivare eller svänghjulsgivare ge sådana symtom. Vad har dom bpåda givarna för funktion? Var exakt sitter vevaxelgivaren. Förresten så uppgav jag fel motor förut. Det skall vara en 2,4 turbo 193 hk.
Är det kamaxel givaren så blir motorn svårstartad.
Är det vevaxelgivaren så startar inte motorn alls eller tvär dör när den är igång.

Vevaxelgivaren sitter i ovankant av växellådan i skarven mellan motor och växellåda ganska svår att se du måste bort med luftfilter boxen.

Så här står det i VIDA: Givare och funktioner som skiljer sig mot tidigare är markerade med fet text.
Kamaxelgivare (CPS) Ny signalkaraktäristik. Ger information om cylindrarnas insugnings och kompressionsfas. Ger kortare starttid, ca 0,5 s.

Varvtals-/positionsgivare (Vevaxelgivaren) Ger information om vevaxelns läge samt motorvarvtal. Har svänghjulsadaption för mekaniska fel/skador. Likt M4.4

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]