Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roblon
hej

har problem med min ABS. Lampan lyser ibland, mindre när det är kallt, och den enda felkod jag får är givare höger bak. Detta efter att jag bytt givare. Jag har kontakt ända från kontakten vid styrboxen. Har även tagit bort givarn och gjort rent den och kransen efter att jag bytt men utan resultat. Kransen är oskadad.

Kan det vara styrenheten eller vad tror ni?

Om jag tvärbromsar när lampan lyser låser sig höger bak före frambromsarna. Finns det någon typ av ventil som ska reglera detta eller gör hydralikmodulatorn detta?

Det känns som bilen "niger" när jag bromsar, ungefär som när man drar i handbromsen. Verkar som bakbromsarna bromsar mer än frambromsarna. Låter helt sjukt men...

Jag har pratat med volvo och dom hade inget bra svar, men det hoppas jag ni har.

mvh Robban
Senast redigerad av 1 roblon, redigerad totalt 0 gånger.
av Frigge
Styrenhet !
av roblon
ok.

Det är väl bara att byta den då.

Tack för svaret.
av Larzan
Angående nigningen ? Har du nya belägg och skivor?
Jag upplevde detta med helt nya belägg och skivor.
+ Kom hem idag från bilverkstaden efter att a bytt styrenheten till ABS... Nästan 5000:- fattigare. *suck*
av roblon
Jag bytte skivor och belägg i våras, gått ca 1000mil. Borde inte vara det.

Jag har även ett skorrande ljud när den "niger", antar att abs:en jobbar bara på bak, men inget puls i pedalen. Borde vara styrenheten tycker jag.

På skroten sa dom att jag skulle kolla nåt nummer på styrenheten. Finns det olika enheter, nån som vet?

//Robban
av roblon
Har nu bytt styrenhet. Fick tag på en med samma nummer från en s70. kostade 1800:- på skroten. Nu funkar det klockrent.

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]