Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dalutdi
Hörde av bekant att det sitter lika avgassystem (bakre) på bensinare som på tdi 855. Stämmer detta? vad skiljer? vilka bensinare?
Har en -97 tdi med ombyggt grövre system, och orkar inte med skiten utan vill ha standard system. Men vill inte kosta på ett nytt, och svårt att hitta på skroten. Vimlar dock av bensinare....

Alternativet är att bygga ett, det sitter nu en 2.5 tum dämpare modell universal biltema på. Ingen kat, utan bara ett rör där.
Går den bra mycket tystare med en kat ? ( ska väl ändå monteras). Eller ska jag slänga på mindre storlek på rör och dämpare?

Bilen är nyligen inköpt och inte jag som bytt system. Därav min undran....
Som alltid när frågan gäller: Passar XYZ från modell A på modell B?
Blir svaret så här: Kolla i en reservdelskatalog. Leta upp den delen det gäller på den ena bilen. Notera artikelnumret. Leta upp motsvarande del för den andra bilen. Om artikelnumret är detsamma så passar det. Detta förutsätter naturligtvis att du kollar i samma katalog på båda bilarna.
Rådlös skrev:Som alltid när frågan gäller: Passar XYZ från modell A på modell B?
Blir svaret så här: Kolla i en reservdelskatalog. Leta upp den delen det gäller på den ena bilen. Notera artikelnumret. Leta upp motsvarande del för den andra bilen. Om artikelnumret är detsamma så passar det. Detta förutsätter naturligtvis att du kollar i samma katalog på båda bilarna.
Jo självklart, tack för ditt svar!!Men undrar om någon vet vad som i sådana fall vet vad som skiljer, tänker om enbart ändrör eller liknande eller mer omfattande.
Men ibland är det otroligt små skillnader mellan delar och modeller, som man ibland kan vara utan eller modda enkelt.
Nej det är inte samma artikelnummer bilarna mellan. Meca webshop har smidigt sätt att kolla detta.
Kollade runt lite snabbt och det ser ut att vara samma avgassystem (bakre) som på bensin dom ser iaf lika ut dieselns och bensinarens när man kollar på bildelsbasen.
Den främre delen ser ju annorlunda ut och måste vara anpassad för dieseln efter som den har ett annat grenrör mot bensinaren. Men nu var det bara bakre det va frågan om.
DayDreamer skrev:Kollade runt lite snabbt och det ser ut att vara samma avgassystem (bakre) som på bensin dom ser iaf lika ut dieselns och bensinarens när man kollar på bildelsbasen.

Håller helt med. Men tydligen olika artnr. Vet dock inte vad som skiljer de åt.
Jag får snoka vidare.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är likadant mellan bensinturbo och tdi. (Finns små variationer, typ extra dämpare längst bak etc på vissa bensinbilar) allt passar rakt över ändå.
Sugmotorerna har mindre diameter.

Jag vet då jag byggde rakt 3" från turbon på en v70 tdi -97 för många år sen.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]