Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pad
Hej!

Har fått för mig att jag ska ha en dieselbil. Har fått syn på följande:

http://www.blocket.se/vi/9854221.htm?ca=23_11_s

Jag har ännu inte varit i kontakt med ägaren utan tänkte höra mig för här om vad jag ska tänka på när jag tittar och provkör bilen. Alla tips är varmt välkomna.

Bilen är importerad, hur kollar jag dess historia?

Hur kollar man om AC'n är OK nu när det är kallt ute?

Hur tycker ni att priset är?

Tack för all hjälp!

Mvh patrik.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låg mätarställning i förhållande till årsmodell gör mig misstänksam. Särskilt på en diesel. Men det är klart, med skatten vi har på dieslar i sverige måste man köra mycket för att det ska löna sig. Det är väl därför jag ser en f.d. taxi på 45000 mil framför mig när nån säger V70 diesel...

AC:n går igång på defroster oavsett temperatur. (mittvredet rakt upp) Kolla så kompressorn startar då. Finns det en felkod lagrad blinkar knapparna REC och ECC i 20 sekunder efter start.
Användarvisningsbild
av m[a]ster
hör hur motorn låter (så den inte skramlar och sånt, kan vara nästan motorhaveri)... samt så det inte visslar när du gasar(turbon är kass då)..

detta baserar ja på min fars bil när han köpte den.. så detta bör du kolla.. hans hade gått 17 tusen (tysklandimport) men ja tror bilen har gått mycke mer än det så som man ser skicket på den!

sen kolla hur inredningen ser ut vid fönster och sånt.. svart inredning brukar krulla sig lite eller va man nu ska säga...

obs.. hans ac funkar inte.. han glömde bort att kolla den.. ska kosta runt 4-7 tusen beror helt och hållet vilken firma man väljer att laga den!
av pad
eftersom jag fick lite hjälp här på nätet. Bilen har tydligen varit inne på Volvo en gång år 2000 och då gått drygt 10000 mil. Då är sannolikheten att bilen sex år senare bara gått 16000mil ganska liten.........

Jag får väl leta vidare efter någon annan diesel.

Många tack, Patrik.
av martin1g
Denna är dessutom importerad va? (det ser du på nummerplåten, X i början...kolla på vv.se) så den har nog gått mer än det står, men det kan väl kollas på volvoverkstad kanske? Frågan är om det är lönt..
av nem
Största problemet ,tycker jag iaf, är att det inte brukar finnas dieselvärmare på importbilarna,då blir det problem med värmen på vintern.

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]

Börja med en sån https://www.amazon.se/[…]

Carplay trådlöst?

En dum fråga. Men nån smart kan sä[…]