Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag är helkass på motorer, men jag inser rätt snabbt att något är fel när det ryker ur motorn när jag står på tomgång. jag öppnade och såg att det mer eller mindre ryker ur kylarvätske behållaren. men temperaturmätaren har inte sakt ifrån den står i mitten som den nästan alltid gör (förutom när den är kall). mina googlingar säger att det är kylartemp givaren som har gett upp, men jag vet inte vart den sitter eller hur jag kollar om den är hel eller inte. kan även konstatera att kylar fläkten inte går. snälla hjälp, Mvh förstabils ägare
Hej du.

Lite mer info behövs.

"Kokar" den efter en stunds tomgång med varm motor?
Försvinner kylväska?
Luktar kylväskan avgaser?

Det är normalt med överbusning, mm om man öppnar expansionskärlet med varm motor.
Det är övertryck. Med öppet kärl blir det fel.

Testa att byta kylarlock först av allt, om det är problem med kokning, överflödande kylväska (vid körning. Inte när du öppnar) mm. Billigt och inte otroligt.

Det är motorstyrdonets tempgivare som startar kylfläkten.
Inte givaren till tempvisaren i kombiinstrumentet.

Micke
Man ska aldrig öppna kärlet när motorn är varm, såvida man inte vill ha en gratisbiljett till akuten förståss...

Öppnar man kärlet(varm) så förutom ev. brännskador på person så blir bilen att koka direkt, då systemet jobbar med övertryck, som i sin tur höjer kokpunkten på vattnet.

Ett vanligt fel är läckande lock till expansionskärlet. Då pyser trycket ut, kokpunkten sänks, och i värsta fall kokar bilen...

Men som sagt, mer info behövs. "855 2.5 sugis" säger inte speciellt mycket... Årsmodell? 10V/20V?
Det är ju många bilar som ryker nu på vintern när det är kallt, min gör det och den går som en klocka. Även helt nya bilar gör det. Blir kondens i avgassystemet.

Men drar den kylarvätska eller? Min började dra lite kylarvätska och när jag köpte nytt expansionskärlslock så slutade det. En gummipackning som är ca 20 år gammal är inte superfräsch längre.
Hej.

Det är vanligen övertrycksventilen i expansionskärlslocket som ger sig.
Inte nödvändigtvis packningen till den.
Därför lönar det sig INTE att dra locket extra hårt, eller så

Att det vitröker ur sjäkva avgassystemet vid kallstart så här års är normalt, som sagt.
Det kan vitryka vid varm motor också om det är åtskilliga minusgrader.

Men TS hävdar att det ryker ur expansionskärlet, och det är inte normalt.
Betyder kass lock, sprucken behållare, överhettning, eller större fel.

Det blir ofta följdfel av kraftig överhettning. (Kokning)

Micke.

Micke
??? Det skulle väl inte kunna vara en "klassisk" kylplugg? Nu när minusgraderna börjar sprida sig i landet. För den som inte förstår, med för lite/ingen glykol, fryser vattnet och kan då inte cirkulera, varpå det kokar ganska snabbt.....

Bara en ide...
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]