Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det verkar som om bakrutans värme inte fungerar, tänkte felsöka lite men begriper inte hur man skall demontera innerkåpan på bakluckan på ett bra sätt utan att sabba något?? V70 -99

Detta verkar vara ett hett ämne med denna baklucka, såg nån rep. sats på biltema.
Det enda sättet jag kan komma fram till är att man mer eller mindre kommer kvadda dom där plastplupparna när man tar isär det.
Verkar som att det kan behövas några/alla nya clips http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=21129
Så en ny fästsats kanske är på tapeten sedan: http://vparts.se/se/reparationskit-bakl ... amt-v.html

Ändra gärna överskriften till typ "Hur tar man egentligen bort bakluckans inredning?"
Hmm... kommer man inte åt att lossa dem från insidan på 855/V70? Tanken är ju inte att man ska bryta ut dem, då går de såklart sönder.

745 och 945 har samma klips, och där går det bra att lossa dem utan att de går sönder.

Det underlättar om bilen stått i rumstemperatur ett tag.
Eller, jag menade såhär. Man ska inte bryta loss panelen så att klipsen följer med. Då går de sönder. Istället ska man lossa den överallt förutom klipsen, och sedan kan man haka bort den från klipsen.

Däremot när man återmonterar panelen så sätter man fast klipsen i panelen, och trycker den på plats.

Svårt att beskriva, det finns nog bättre beskrivningar på forumet någonstans.
Den sitter med clips överallt, även i ner kanten, och där måste det brytas loss vad jag kunde se(var iofs nått år sedan jag fixade min).
Dessutom är jag tämligen övertygad om att dom övriga clipsen ryker när man försöker 'böja ut' kläseln för att kunna 'haka av' den. Mina rester av clipsen satt förövrigt jäkligt hårt i karossen, blev en hel dell pill innan man fick ur dom.

Och det är oftasts inte clipsen som går sönder, utan fästena i klädseln. Därför behövar man den där rep. satsen som ersätter orginalfästena i klädseln med metallbitar istället.
Tack för tipsen !

Backspegelvärmen fungerar när man trycker på knappen och enligt elschemat går dom och värmen i bakrutan på samma säkring och relä så det verkar som sagt misstänkt med någon kabel.
Ska försöka få tid att kolla detta till helgen.

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?