Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matchmiss
Hej!

Köpte bilen sommaren 2014, då var den segstartad, alltså den kunde gå 4-5 gånger längre på startmotorn innan den tände till, sen dess har jag bytt:

Startmotor
Batteri
Spole + tändkablar + tändstift + fördelarlock & rotor
Impulsgivare (Svänghjulsgivare)
Tempgivare
Vakuumslangar + letat läckage med startgas

Och bilen startade rätt bra hela sommaren nu tills för några veckor sen, då började den bli trög som satan igen. Vet inte om det har med kylan att göra?

Motorelektroniklampan började även lysa, 2-4-2 (Impulsgivarens signal) och eftersom den redan är bytt så är det ju skumt. Nollade sedan och bara dagen efter startade jag bilen på morgonen och lampan började lysa igen, denna gång med felkod 1-2-1 (LMM signalen).

LMM är inte bytt, men när jag kopplade ur LMM så tvärdog bilen vilken bör tyda på att den iallafall funkar?

Bilen är även rätt ryckig på låga varv, speciellt när den är kall, om man krypkör utan gas vill den ibland börja hoppa som fan.

Vad tror ni kan vara boven? Jag misstänker att svänghjulet är skevt/dåligt då den knackar från växellådan när man släpper upp kopplingen snabbt, kan det har med problemet att göra?

MVH
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Hur är det med kamaxelgivaren har du bytt den? Dom brukar få gå längre på startmotorn när kamaxelgivaren felar.
av Matchmiss
DayDreamer skrev:Hur är det med kamaxelgivaren har du bytt den? Dom brukar få gå längre på startmotorn när kamaxelgivaren felar.
Den är bytt av ägaren innan :/
av Matchmiss
Tycker startmotorn går jävligt skumt, snabbt (beror väll dock på att den är ny, blev väldigt mycket piggare då) men också väldigt ojämnt, istället för "du-du-du-du" är det mer "dududu-du-dududu" eller hur man ska säga :lol: är bara som den går all in och låter mest kaos. Vet inte vad detta beror på.

Den ger ju ingen antydan till att tända förens den väl gör det och då hoppar den igång direkt utan bluddrande eller liknande, kan det vara backventilen på pumpen som är kass? Tycker dock det är skumt att den vart relativt OK senaste tiden tills för någon vecka sen. Vet inte om bilen bluddrar eller inte med kass backventil heller?
av Matchmiss
Lucif3r skrev:Om startmotorn går ovanligt lätt brukar det tyda på att du tappat kompet.
Asså det är svårt att förklara, men kan försöka filma en start så ni kan se och höra!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Om jag har förstått dig rätt så snurrar startmotorn på typ som vanligt för att sedan gå ner i varv och börja att snurra snabbar igen. Om den sjunker i varv fort och mycket så skulle jag gissa på att tändningen ligger på fel ställe dvs att den ger gnista när typ kanske en kolv är halvvägs upp och gnistan kommer då. Kolla så att allt ser bra ut i fördelaren så att den inte är fuktig eller så. Ser att du har bytt tändkablar så felet borde inte ligga där men kika över dom en snabbis.

Efter som felet har kommit tillbaka nu på senare tid så låter det nästan som att det är fuktrelaterat kan ju vara så att fukten sitter i vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren och det ligger och stör ut signalen vilket gör att den blir svårstartad och typ går dåligt när den är kall. Sen när den börjar bli varm så dunstar fukten bort och problemet försvinner.

Det är iaf vad jag kommer på nu.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]