- sön 12 nov 2006, 14:39
#69523
Det är inte första gången jag har problem med bilen som jag har haft i ett och ett halvt år. (V70 Turbo 22000 mil) Jag köpte den på bilfirma och då skulle det inte vara något problem :o förutom en länkarm som skulle behöva bytas höger fram. Ett halvår senare började motorn gå på fyra cylindrar och då var det en tändspole som byttes ut på Bilia. Den reparationen är jag nöjd med. I våras var det dags för besiktning och då fick jag anmärkning på glapp i styrled höger fram och besiktningsmannen rådde mig att byta båda. På reparationen hittade Bilia ytterligare fel som de åtgärdade, men reparationen som sådan är jag nöjd med.
För ca två veckor sedan började motorn ibland tappa effekt. Felet kom smygande, men symtomen är samma som beskrivs här på forumet bland annat med gasspjällsfelet. Jag har ett sådant gasspjäll som förmodligen är felkonstruerat från början. Samma tillverkare alltså. Varierande tomgång och tapp på effekt under körning, tjuvstopp. Det blev bara värre över dessa två veckor. Jag bytte själv bränslefilter, men det var det inte. I början var det tillfälligt under första minuternas körning, men för varje dag blev det värre och när jag till sist körde till Bilia hade jag säkert 3-4 stopp. Vid omstart gick bilen bra i 20-40 sekunder. När jag lämnade in bilen sa kundmottagaren att vid motorproblem så ser elektroniken till att ge optimala förutsättningar för att man åtminstone ska kunna flytta bilen.
Nu till mitt problem. Jag lämnade in bilen och efter två dagar ringer man och säger att man har rengjort gasspjället men att det inte hjälpte, man vill alltså byta gasspjäll. Så det lät väl rimligt. Men nu i fredags ringer man igen och säger att det inte hjälpte att byta gasspjäll så nu vill man byta "styrenhet". Jag kan inte så mycket om bilreparationer att jag vet vad som pågår, men kan det vara så mycket samtidiga fel som uppstått att man måste byta dessa delar samtidigt? Min fråga är har någon något tips på hur man ska svara om 1) man ringer och säger att problemet är löst efter byte av gasspjäll och styrenhet. 2) man ringer och säger att det fortfarande är problem efter byte av gasspjäll och styrenhet?
Jag får känslan att felsökningen inte har gett entydigt svar på vad som är fel. Jag säger inte att det är verkstaden som har feltolkat utan att det kanske inte har varit möjligt att få entydiga svar. Det har gjort att man har gått efter felkoder och bytt ut en sak i taget.
Problemet är väl att det känns som att det kommer att kosta en hel del denna reparation... :(
För ca två veckor sedan började motorn ibland tappa effekt. Felet kom smygande, men symtomen är samma som beskrivs här på forumet bland annat med gasspjällsfelet. Jag har ett sådant gasspjäll som förmodligen är felkonstruerat från början. Samma tillverkare alltså. Varierande tomgång och tapp på effekt under körning, tjuvstopp. Det blev bara värre över dessa två veckor. Jag bytte själv bränslefilter, men det var det inte. I början var det tillfälligt under första minuternas körning, men för varje dag blev det värre och när jag till sist körde till Bilia hade jag säkert 3-4 stopp. Vid omstart gick bilen bra i 20-40 sekunder. När jag lämnade in bilen sa kundmottagaren att vid motorproblem så ser elektroniken till att ge optimala förutsättningar för att man åtminstone ska kunna flytta bilen.
Nu till mitt problem. Jag lämnade in bilen och efter två dagar ringer man och säger att man har rengjort gasspjället men att det inte hjälpte, man vill alltså byta gasspjäll. Så det lät väl rimligt. Men nu i fredags ringer man igen och säger att det inte hjälpte att byta gasspjäll så nu vill man byta "styrenhet". Jag kan inte så mycket om bilreparationer att jag vet vad som pågår, men kan det vara så mycket samtidiga fel som uppstått att man måste byta dessa delar samtidigt? Min fråga är har någon något tips på hur man ska svara om 1) man ringer och säger att problemet är löst efter byte av gasspjäll och styrenhet. 2) man ringer och säger att det fortfarande är problem efter byte av gasspjäll och styrenhet?
Jag får känslan att felsökningen inte har gett entydigt svar på vad som är fel. Jag säger inte att det är verkstaden som har feltolkat utan att det kanske inte har varit möjligt att få entydiga svar. Det har gjort att man har gått efter felkoder och bytt ut en sak i taget.
Problemet är väl att det känns som att det kommer att kosta en hel del denna reparation... :(