Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Morfman
Hej! Har ett jädra klurigt problem med min 850, det är en vanlig SE 2.5 sugis och jag blir snart tokig. Började med att den en dag helt plötsligt dog ca 3 sekunder efter motorstart. Varenda gång. Läste mig till en massa information och bytte bränslerelät. Ingen vidare skillnad, så fortsatte med att byta bränslepump och har efter det även slängt i en ny luftmassemätare. Nu till det spännande. Den startar och går kanonfint, i allt mellan 2-8 sekunder, sen dör den sakteliga, ibland hostar den till på 200 varv och kommer tillbaka några sekunder, för att sedan dö helt igen. Och vid enstaka tillfällen går den som en klocka! Hur länge som helst, och jag har till och med varit ute och kört en sväng. Sen dagen efter är det samma problem.

Känns som att det fortfarande är något med pumpen eller styrningen till den, för jag hör den ju när jag slår på tändningen en liten stund, sedan när jag startar bilen är det som om den inte går, trycket försvinner och bilen dör. Efter att bilen dött går pumpen igång igen några sekunder, tills den byggt upp tryck och sedan blir det tyst igen.

Finns det möjligen någon som känner igen dessa symptomen? Skulle vara evigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
Mattias
Lucif3r skrev:Då kan det mycket väl vara antennringen som bråkar. Dvs startspärren... den stänger av bränslet och då går bilen bara på det föruppbyggda trycket som finns i systemet, och sen dör den.
Okej, har sett dessa två ord förut men inte riktigt förstått vad det är. Men låter ju som att det skulle kunna orsaken, med tanke på de liknande symptomen. Vart sitter denna monterad? Är det något man kan byta?

Vet inte om det har något med saken att göra, men kan tillägga att när tändningen är påslagen hörs det som ett klickande ljud någonstans ifrån rattstången, har inte kunnat lokalisera det helt och hållet men låter ungefär som om blinkersspaken är manövrerad.
Lucif3r skrev:Antennringen sitter vid tändningslåset och är inte svår att byta. Ibland kan det räcka med att göra rent kontakterna.
Okej, tack för all info! Jag skall prova detta imorgon och se vad som händer, får eventuellt beställa en sådan antennring då, om den ser kass ut eller inte gör någon skillnad om jag gör rent den. Återkommer när jag testat detta!
Lucif3r skrev:Du kan tyvärr inte SE om antennringen är kass. Det går att mäta motståndet i den och få en humm om hur den mår. Jag kommer dock inte ihåg vad normal resistans ligger på...
Aha okej... Men med tanke på de prylar jag redan bytt, så borde det ju vara sannolikt att det är denna antennringen som spökar då. Så om jag inte kan se eller vet hur jag ska mäta, så är det kanske lika bra att beställa en beg antennring och prova att byta. Vart ju inte så värst dyr ändå. Så får vi se vad som händer.

Tackar så mycket för hjälpen och skriver ett litet inlägg när jag provat att byta.
Hej. Har nu bytt antennringen och det är fortfarande samma problem. Har dock lite ny info.

Reläet som klickade hela tiden när tändningen var på har jag hittat, det är ett vitt relä som sitter under instrumentpanelen, till vänster ovanför kopplingspedalen typ. Vad är det för relä? Står "Warn- Steuergerät" på det och 1 362 895. Blev tyst om jag ryckte ut det, men ingen skillnad på hur motorn gick efter start.

Kan nu beskriva exakt hur bränslepumpen beter sig. Den surrar när tändningen slås på, och bygger upp trycket, sen stannar den. Jag startar motorn, det hörs ingenting alls från bränslepumpen. Ibland dör motorn efter ett par sekunder, ibland hoppar bränslepumpen igång på full effekt för att försöka återbygga det snabbt sjunkande trycket i bränslesystemet, kanske en halv sekund. Då ökar såklart motorns varvtal, sedan dör den igen ett par sekunder efter att bränslepumpen tystnat.

Hittills bytta grejer:
Bränslepump
Bränslerelä
Luftmassemätare
Antennring

Va fan gör man nu då? Åter igen väldigt tacksam för alla svar och tips jag kan få.
Mvh

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Går det att backa uppdateringen om det inte […]

Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]