Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenixen!

För ett tag sedan när jag körde med släp bakom bilen så tyckte jag det luktade väldigt mycket olja när jag körde sakta. När jag stannade bilen såg jag direkt varför. Oljestickan hade "exploderat" ut ur sitt rör och det var kladdigt över motorn. Misstänkte då direkt vevhusventilationen, körde med bilen med uppdragen oljesticka tills idag då jag tagit ner allt och bytt vevhusventilationsslangar / oljefällan. Till min stora förvåning är det väldigt lite oljekoks i slangarna / oljefällan. Det är 99% rent i anslutningen på blocket / toppen. Det är däremot ganska mycket koks i en ventil borta vid turbon, vet inte vad det är för slags. Men det sitter en elkontakt på denna, så jag gissar på någon typ av magnetventil. Gör rent och monterar tillbaka allting.

När jag startar bilen vibrerar den ganska mycket men går sedan till sig och blir silkeslen som vanligt. Kan detta orsakas av att jag kopplat ur batteriet och alla adaptioner därmed försvunnit?

Nåväl när bilen väl är igång så tar jag upp oljestickan och ser att det fortfarande kommer ut avgaser. Det är inga mängder, bara lite lite grann. Testar att varva upp motorn lite och det verkar som att jag får vacuum när motorn varvas. Inga synliga avgaser kom ut då. Det rök även ur oljepåfyllningslocket.

Nu undrar jag hur jag ska gå vidare? Oljestickan skjöts ju upp av en anledning, men jag vet inte om det var för en igensatt vevhusventilation. Tog även en najjtråd och körde ner i den nedre kanalen vid oljefällan, där var det inte mycket gegg alls. Vet dock inte om jag kom ända ner till tråget.
Vad är nästa steg? Köra ett kompressionsprov och se om det kan vara slitna ringar som ställer till det? Ta ner tråget och kolla så att det inte är tätt längst ner? Men känns ju ändå som att gaserna ska ut ur den övre kanalen så om den undre är tät så kommer det bara att bli fullt med olja i den och inte ha någon inverkan på om motorn har övertryck i vevhuset? En annan fråga, när jag kollar vevhusgaserna vid oljestickan, ska motorn vara varm eller kall då? Nu var den kall då jag provade. Kanske har någon betydelse, tänker att kolven utvidgas och tätar bättre på en varm motor.

Tacksam för svar!
PTC-nippel heter den och den värmer vevhusgaserna innan dom når friskluften in till turbon har för mig att den tar bort fukt på något vis eller minskar den vet inte riktig. Efter som att det är ett värmeelement i den så kan du ju enkelt kontrolera om den funkar, bara att ta en multimeter och ohm mäta den vet inte hur mycket ohm den ska ligga på men bara det inte är OL då är den kass.
Okej! Jag måste erkänna att jag inte la så mycket vikt vid att rengöra denna. Fick inte ut den ur luft slangen till turbon. Men den är ju hyffsat lätt att komma åt så det kanske inte är en dum idé att ta loss och rengöra den.

Har ni någon idé om när man ska kolla om man har ett övertryck? Varm eller kall motor?
Bästa är väl att kolla om man har övertryck när motorn är varm. PTC-nippeln kan vara riktig bökig att få hur fästet och det samma gäller när den ska tillbaka. Enklaste är att du tar ur hela friskluftslangen en slangklämma nere vid turbon och en vid LMM sen några slangar som bara är dit tryckta dra ur dom och så är den lös sen, det är lättare att rengöra PTC-nippeln då utan att ta ur den ur sitt fäste :). Du kanske redan viste hur man får lös friskluftslangen :wink: :)
Vevhusgaserna innehåller vatten(ånga), och de blandas ju med insugsluften där slangen är ansluten till luftröret. Om det är minusgrader så finns risk att det bildas is, som kan sugas in i turbon. Därför sitter det ett litet värmeelement precis där.
Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]