- tor 08 okt 2015, 16:53
#1010282
Felkoderna som dyker upp är dessa tre.
ECM-261A Adaptiv lambdareglering, bank 1 - övre gräns.
ECM-280A Främre lambdasond, bank 1 - För hög signal.
ECM-2A1A Bakre lambdasond, bank 1 - För hög signal.
Vad som är gjort/är kollat är
Bränsletrycket är kollat och det är ok sen har jag även kollat läckage vid insuget och det såg ok ut ska kolla mer till veckan och eventuellt riva ner insugsgrenröret och inspektera vevhusventilationen så att det inte är någon slang som har spruckit. Har även kollat över grenrör, turbo efter läckage men ser inget sot som tyder på läckage. Har bytt den bakre sonden då den klagade på förvärmning defekt det är lite mer än ett halvårsedan. Bytte nu förra veckan den främre lambdasonden efter som jag tycker allt annat såg ok ut men tydligen så hjälpte inte detta :-(O). Hittar jag inget läckage på insugsidan så vet jag inte hur jag ska gå vidare. Har kollat iså fall allt som vida säger är trolig orsak till felkoderna ska väl även göra en mätning från motorstyrdonet till kablaget vid lambdasonden för att se så det är helt.
Var även in till volvo förut idag och frågade om dom kunde tro sig veta vad felet var dom pratade om insugsläckage så det är väl det jag får kolla först. Sen var det en kille som pratade om att man måste nolla adaptionsvärdet så att den skulle få lära om sig, han pratade om att man skulle rycka en säkring ?:-/ men det borde vara samma som att göra bilen strömlös tycker jag. Någon som vet hur man nollar adaptionen tycker man borde kunna göra det med vida.
Ska även tilläga att båda lambdasonder har exakt samma original nummer som dom gamla som satt på.
ECM-261A Adaptiv lambdareglering, bank 1 - övre gräns.
ECM-280A Främre lambdasond, bank 1 - För hög signal.
ECM-2A1A Bakre lambdasond, bank 1 - För hög signal.
Vad som är gjort/är kollat är
Bränsletrycket är kollat och det är ok sen har jag även kollat läckage vid insuget och det såg ok ut ska kolla mer till veckan och eventuellt riva ner insugsgrenröret och inspektera vevhusventilationen så att det inte är någon slang som har spruckit. Har även kollat över grenrör, turbo efter läckage men ser inget sot som tyder på läckage. Har bytt den bakre sonden då den klagade på förvärmning defekt det är lite mer än ett halvårsedan. Bytte nu förra veckan den främre lambdasonden efter som jag tycker allt annat såg ok ut men tydligen så hjälpte inte detta :-(O). Hittar jag inget läckage på insugsidan så vet jag inte hur jag ska gå vidare. Har kollat iså fall allt som vida säger är trolig orsak till felkoderna ska väl även göra en mätning från motorstyrdonet till kablaget vid lambdasonden för att se så det är helt.
Var även in till volvo förut idag och frågade om dom kunde tro sig veta vad felet var dom pratade om insugsläckage så det är väl det jag får kolla först. Sen var det en kille som pratade om att man måste nolla adaptionsvärdet så att den skulle få lära om sig, han pratade om att man skulle rycka en säkring ?:-/ men det borde vara samma som att göra bilen strömlös tycker jag. Någon som vet hur man nollar adaptionen tycker man borde kunna göra det med vida.
Ska även tilläga att båda lambdasonder har exakt samma original nummer som dom gamla som satt på.
Senast redigerad av 8 DayDreamer, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande: S40 T5 sport MY04
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)