Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linkan5
Köpte en 850 2,5 (ej turbo) i veckan. Han som hade den sa att vevhusventilationen var fixat, exakt vad som var gjort vet jag inte men
oljefällan och nån slang var bytt. Jag testade att lägga en liten pappersbit på oljestickshålet och resultatet blev att den varken sög fast eller blåste bort.

Är det någon fara? Som jag har förstått det så är huvudsaken att man inte har övertryck.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
På en "normal"sliten motor så är ju kolvringarna inte direkt täta längre, så det brukar ofta göra att papper/etc inte sugs fast på oljesticksröret, utan mer pulserar upp och ner trots att vevhusventen är ok.
En taskig vevhusvent leverar dock alltid övertryck ur röret, och ofta även rök.

Men kolla upp slangarna iaf, kan ju vara som farbror nexus säger också :)
av Linkan5
Lucif3r skrev:På en "normal"sliten motor så är ju kolvringarna inte direkt täta längre, så det brukar ofta göra att papper/etc inte sugs fast på oljesticksröret, utan mer pulserar upp och ner trots att vevhusventen är ok.
En taskig vevhusvent leverar dock alltid övertryck ur röret, och ofta även rök.

Men kolla upp slangarna iaf, kan ju vara som farbror nexus säger också :)

Pratade med en mekaniker på Volvo och han sa samma sak att det blir sämre men åren. Den har gått 26000 mil så det är väl inte så konstigt kanske.
Men jag ska kolla slangarna! Det ryker lite lätt när motorn är varm men inte när den är kall.
Användarvisningsbild
av js1
Det kommer du aldrig ifrån på en så gammal motor.
Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]

Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]