- mån 10 aug 2015, 13:44
#995608
Hej,
Har en Volvo S70 T5 -97 som jag nyss köpt, alltså vet jag inte hur den gått tidigare och har svårt att avgöra om de försämrats men har en konstant lysande lambdalampa och Abs+tracs lamporna lyser lite då och då.
Dessa är tagna från felkodsläsaren jag använde mig av, en iCarsoft i906.
P0108 = Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Critical Circuit High
P0172 = System Too Rich Bank 1
Om jag börjar med ABS+tracs lamporna så är min gissning på spruckna lödningar i ABS Styrenheten? Detta för att en bekant haft samma problem exakt och en omlödning löste problemen ett tag innan de sprack igen. Vad tror ni?
Sen, Lambdalampan. På besiktningen fick den avslag på grund utav CH värde på 640 ungefär (Tillåtet 100). Gjorde ett Oxygen Sensor test via en felkodsläsare kopplad till datorn och då såg de bra ut på alla förutom två punkter som den larmade för. Då var det uppmätt någon spänning/signal som den uppmätt till 0 V istället för att ligga i ett visst angett spann (tror spannet var väldigt lågt, minns ej exakt vad det var för signal/spänning). Detta säger mig att det är kabelbrott eller en defekt lambda som orsakar eftersom spänningen inte mäts upp. Någon som haft nått liknande? Vad tror ni?
Kan lambdalampan tändas på grund utav tjuvluft från luftröret mellan luftfilter och turbo? Har nämnligen hittat ett borrat hål där ett 2 dm långt rör satt ditlimmat, hemmagjort verkar det som. Jag tänker nog fylla igen detta hål, men ska leta fler läckor snart.
Har ni några tips ni som haft dessa problem förr? Det sitter för övrigt en racecatt på samt så är det bara en lambdasond vad jag vet(?), och den är innan catt.
Bomba mig med tankar och idéer, har en månad på mig att fixa till avgasvärdet men vill ogärna åka dit på ABS+tracs pga det nu nästa gång.
Mvh
Tom
Har en Volvo S70 T5 -97 som jag nyss köpt, alltså vet jag inte hur den gått tidigare och har svårt att avgöra om de försämrats men har en konstant lysande lambdalampa och Abs+tracs lamporna lyser lite då och då.
Dessa är tagna från felkodsläsaren jag använde mig av, en iCarsoft i906.
P0108 = Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Critical Circuit High
P0172 = System Too Rich Bank 1
Om jag börjar med ABS+tracs lamporna så är min gissning på spruckna lödningar i ABS Styrenheten? Detta för att en bekant haft samma problem exakt och en omlödning löste problemen ett tag innan de sprack igen. Vad tror ni?
Sen, Lambdalampan. På besiktningen fick den avslag på grund utav CH värde på 640 ungefär (Tillåtet 100). Gjorde ett Oxygen Sensor test via en felkodsläsare kopplad till datorn och då såg de bra ut på alla förutom två punkter som den larmade för. Då var det uppmätt någon spänning/signal som den uppmätt till 0 V istället för att ligga i ett visst angett spann (tror spannet var väldigt lågt, minns ej exakt vad det var för signal/spänning). Detta säger mig att det är kabelbrott eller en defekt lambda som orsakar eftersom spänningen inte mäts upp. Någon som haft nått liknande? Vad tror ni?
Kan lambdalampan tändas på grund utav tjuvluft från luftröret mellan luftfilter och turbo? Har nämnligen hittat ett borrat hål där ett 2 dm långt rör satt ditlimmat, hemmagjort verkar det som. Jag tänker nog fylla igen detta hål, men ska leta fler läckor snart.
Har ni några tips ni som haft dessa problem förr? Det sitter för övrigt en racecatt på samt så är det bara en lambdasond vad jag vet(?), och den är innan catt.
Bomba mig med tankar och idéer, har en månad på mig att fixa till avgasvärdet men vill ogärna åka dit på ABS+tracs pga det nu nästa gång.
Mvh
Tom