Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zebmag
Mina föräldrar köpte nyligen en 850glt aut, och det första som slog mig då jag körde den första gången var hur pass slö den var. Slog på sportläget och provade kick-downen, känndes bara som det lät en massa och att den knappast gick framåt. De hade innan en Omega Caravan 2,5 V6 -95 med 175hk dvs 5hk mer men nog en hel del kilo mer med. Den var rena rama sportbilen jmf med 850'n. Är de så slöa med automaten? Eller är lådan slut? Nån som haft erfarenheter av samma bil?
Användarvisningsbild
av ketto
Kolla över tänddelar, luftfilter mm! Kolla oljan till v-lådan!
av zebmag
ketto skrev:Kolla över tänddelar, luftfilter mm! Kolla oljan till v-lådan!
Det är redan fixat, alla oljor (inkl aut-låde olja), filter och tänddelar servade.
av erikeriksson
Hej, har en 859 -92 med automat som är mycket klös i på alla varvtal och farter, måste vara något fel på den, kör dessutom aldrig med sportläget.
av zebmag
erikeriksson skrev:Hej, har en 859 -92 med automat som är mycket klös i på alla varvtal och farter, måste vara något fel på den, kör dessutom aldrig med sportläget.
Ok, denna känns bara som det låter en massa men att man inte kommer nån vart, den har gått 24 000 mil så det kanske är lådan som börjar bli sliten o slirar då..
av erikeriksson
Hej igen, automatlådan har ju "lock upp", tror jag det heter, på 3 av de 4 högre växlarna, kan den vara trasig?

Har för mig att att bilen ska göra 120 km/tim på högsta växeln.

Du kan ju kolla om lådan slirar genom att jämföra varvtal med hastighet. Hur ser oljan ut i lådan?

Kolla också att bilen rullar lätt, inga anliggande bromsar, går motorn på alla cylindrar osv.
av erikeriksson
Hej, glömde att skriva;

Ska göra 120 km/tim vid 3000 varv/min.
av zebmag
Tack! ska kolla upp det då jag kommer hem, det måste ju vara nåt som inte är helt ok iaf. Föresten 850 GLT -92, är det nån slags turbo på dem? Låter som nåt sådant..
av Ricaro
Ingen turbo på GLT modellen tyvärr.
Användarvisningsbild
av ketto
USA-modellen har de!

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]