Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av autumnleaf
Kör för första gången en Volvo (V70 -06). Har alltid kört med inställningarna för fläkt o dyl:
- auto på luftfördelning/reglering
- auto på cirkulationsluft
- from hösten oftast ingen ac

Nu när man kör med vindrutetorkare och även ibland annars när det är fuktigt ute så immar framrutan igen. Hur löser ni det?

Ska jag ändra luftfördelningen till framrutan
Ska jag sitta och köra med ac trots att det snart är minusgrader ute
Ska jag sätta på defrostern var 10:e minut?

Eller vad ska jag göra för att bli av med improblemet?
Användarvisningsbild
av Loner
Börja med att ha AC på, så att den kan avfukta inkommande luft.

/L
av jbl
Jag har alltid på AC:n och låter bilen styra detta själv dvs i autoläget. Ac:n kommer inte att gå om det är för kallt för den.

Man slipper då imm problemet.
Användarvisningsbild
av autumnleaf
Jag har inte märkt att ac:n slås av någon gång när jag kör med auto inställd.

Mest lite nojig över att bli förkyld av ac:n, därför jag stängt av den efter sommaren.

Men den kanske ska vara påslagen för jämnan då..
Användarvisningsbild
av autumnleaf
I vilket läge har ni kupeluftcirkulatioen normalt? Och när ändrar ni den?
Användarvisningsbild
av Loner
autumnleaf skrev:I vilket läge har ni kupeluftcirkulatioen normalt? Och när ändrar ni den?
Den slår man bara till när det luktar illa utifrån.

/L
Användarvisningsbild
av autumnleaf
Ok, det finns ju tre lägen, manuell, auto och off. Du menar off alltså är standard. Säljaren sa att man skulle ha den på auto som standard?
av Frigge
Auto läget är inte bra att köra på permanent hela året (Ja,jag gör det själv :roll: ). När det blir fuktigt o kallt ute behöver man då o då köra i defrosterläge o ställa fläkthastigheten manuellt för att slippa imma på framrutan. Detta hade taxi stora problem med för många år den då dom alltid körde på Auto. När du ställer ecc:n i defrosterläge startas ac:n automatiskt oavsett om du har valt off-läge. Ett tps till kan vara att göra rent vindrutans insida då o då, det bildas smog från instrumentbrädan som gör att det lättare immar igen.
Användarvisningsbild
av CarMan
ha ac:n på, det är ju den som tar bort fukten ur luften.
sen så är det bra om man tvättar rutan ibland. när plasterna i bilen härdar, vilket dom gör dom första åten, så bildas restprodukter som bland annat fasnar på rutan.
detta får imman att fasna fortare på ruten
av aTommyC
Har kjørt 26000 mil med ECC i auto-modus, dvs AC alltid (auto-)aktivert.

To fordeler med dette: Kompressoren og resten av kjøleanlegget holdes i trim, og aldri dugg på frontruta. Har aldri hatt noen form for problemer med ECC/kompressor/R134-anlegg i løpet av over 7 år.

En bitte liten ulempe: Drivstofforbruket øker fra 0.57 til 0.571 l/mil. :)

Tre årsaker til dugg på frontruta: Skitten rute, AC off, tett partikkelfilter. Partikkelfilter skal skiftes hver 1500 mil, eller etter behov. Erfaringsmessig må det byttes ved hver 1500 mils intervall.

Forkjølelse har jeg heller ikke opplevd ved bruk av AC, ECC justerer seg helt fint selv og avfukter lufta helt glimrende i Volvo. Eneste årsak til forkjølelse er at man selv overstyrer klimaautomatikken. Sammenlignet med f.eks BMW er klimaanlegget i Volvo eksemplarisk.

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]