- lör 06 dec 2014, 18:13
#925332
För några månader sen bytte jag termostat på min V70 -98 då den gamla var konstant öppen. Senaste veckorna har jag märkt att bilen dricker massvis med kylvätska. Jag behöver fylla på runt 1-3 liter per vecka. Jag trodde att det var packningen, och har bytt den men det verkar inte hjälpa.
Min oro är att det läcker in i motoroljan. När jag startat bilen kall så låter motorn som om det är lite olja i (typ som ett knackande från ventilerna), men mätstickan visar fullt. Jag fyllde på ett par dl olja och det blev bättre ljud vid kallstarter.
När jag läser på jagrullar och andra ställen är symptomen på vatten i oljan en grumlig/gräddig konsistens, men något sånt kan jag inte se. Däremot ser det ut att vara små droppar på oljestickan och oljan känns kanske aningen tunn mellan fingrarna. Läste nånstans att det kan bero på kondens - det har ju varit rätt fuktigt senaste tiden.
Jag kör 10-15 mil per dag. Bilen hade stått ett par år tills jag renoverade den nu i september (bytte olja, filter, kylvätska, bromsar, mm).
Kan det vara nått rosthål i kylaren som uppträtt när bilen stått stilla så länge (ingen cirkulation av kylvätska/rostskyd) eller kan det vara så att topblockspackningen gått? Det är ingen skillnad på avgaserna. Vitaktig rök kommer första minuterna efter kallstart, men så har det alltid varit i alla år tidigare.
Min oro är att det läcker in i motoroljan. När jag startat bilen kall så låter motorn som om det är lite olja i (typ som ett knackande från ventilerna), men mätstickan visar fullt. Jag fyllde på ett par dl olja och det blev bättre ljud vid kallstarter.
När jag läser på jagrullar och andra ställen är symptomen på vatten i oljan en grumlig/gräddig konsistens, men något sånt kan jag inte se. Däremot ser det ut att vara små droppar på oljestickan och oljan känns kanske aningen tunn mellan fingrarna. Läste nånstans att det kan bero på kondens - det har ju varit rätt fuktigt senaste tiden.
Jag kör 10-15 mil per dag. Bilen hade stått ett par år tills jag renoverade den nu i september (bytte olja, filter, kylvätska, bromsar, mm).
Kan det vara nått rosthål i kylaren som uppträtt när bilen stått stilla så länge (ingen cirkulation av kylvätska/rostskyd) eller kan det vara så att topblockspackningen gått? Det är ingen skillnad på avgaserna. Vitaktig rök kommer första minuterna efter kallstart, men så har det alltid varit i alla år tidigare.