Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thorsens
hej! nån som har tips om billiga tändstift till volvo 850 144hk? har sett att biltema säljer stift för 29:90st, nån som använt dessa stift och vet om dom funkar. eller tips om andra billiga tändstift. hälsningar classe
Användarvisningsbild
av Nexus
varför måste de vara billiga? Är det inte bättre köpa de man vet passar. Kostar ju inte mera än ett helrör på systemet :wink:
av *pettson*
trcboen skrev:Biltemas stift är inte bra prova hellre BOSCH eller NGK är bara 20kronor dyrare och mycket bättre

mvh bosse
Jag hoppas du bygger på ditt påstående lite? Equeem stiften hade mycket att önska trots att dom är en enorm tillverkare. Men det märket har man inte längre.
Idag säljs Brisk bland annat på biltema.
Brisk tändstift är lika gammal tillverkare som dom andra. Dom har däremot sålts i hela europa utom här. Förut var det endast ett par återförsäljare för märket så dom enda kom köpte stiften var folk som tävlade. T.ex Brisk halo var poppis. Det finns andra unika modeller också.
Ett tips är att gå in på brisks hemsida för att ta reda på vilken typ man ska ha. Biltemas listor har varit bristfälliga, men det är inte fel på stiften när kunden köper fel del..

Helt klart är det stor skillnad på motorgång om vi jämför brisk och ngk. Motorn går mycket mjukare med briskstift än med ngk på alla dom bilar jag testat det i. Men jag vet inte vad för olikhet som gör skillnaden.
Kör brisk i min vanguard twin motor på stiga parken med och även där kan man direkt säga vilka stift som är i för tillfället.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det finns 3 uppsjöar av olika typer av tändstift.
Jag vill påstå att i 9 av 10 "jävla skit stift"-fall så är det köparen som köpt helt fel stift till sin typ av motor. Det gäller att vara påläst och VETA vad man ska ha om man ska fixa saker själv, annars får man skylla sig själv och ska inte gnälla sen heller tycker jag.
Användarvisningsbild
av Kompe
Har använt Briskstift i några bilar pga ocker priser på stift hos åf. :twisted:
Dock har jag råkat ut för 1 missöde 1 gång.

Motorn tappade orken och började bete sig underligt. Sen lät de djävuliskt :evil:
Stannar och tänker att avgasröret har släppt före katten då den va ganska rostig. :mrgreen:

Öppnar motorhuven och får se att ett stift hänger längs torpeden? :-O) Sen får jag se gängan...
Bild
Hade ett gammalt stift liggandes, skruva i det när motorn fått svalna en 30 min. Gick bra igen.

Hade väl gått 25 mil tror jag, gick trött sista 3 milen hem från jobbet. Bilen var en gammal handikappsutr. 745 -89.
Ventilerna var felinställda för den cylindern + ev. tillverkningsfel i stiftet alt. fel stift i fel kartong? :-)-) :lol:
Alla kartongerna hade samma nummer och hittade inga fel på dom andra stiften? Vart nog bara ett måndags ex ;-//

Annars har jag varit nöjd men Brisk stiften med motorns mjuka gång etc. 30:- är ju inget att bråka om ;-// :-DD
Användarvisningsbild
av js1
Vilka Briskstift kör ni med? Jag var på Biltema igår och köpte Iridium+ men dom var ju dyra som fan, 99,90:- styck. Det var bara dom som rekommenderades av deras dator när jag kollade i lilla butiken på Biltema i Malmö.
av *pettson*
WOW.. vad har hänt med det stiftet? Det kan omöjligen smälta sådär utan att det är skador i toppen? Har aldrig sett nåt liknande..

Apropå annat.. Om man tycker irridium för en hundring stycket är dyrt så tja.. köp bosch eller ngk istället? Varför inte volvo *original* ?
Ja vad är det för billiga stift vi använder? Vi väljer INTE longlifestiften. Alltså samma hårdhet men vanliga billiga stift. Det är en utopi att man klarar 12000 mila intervall på en bil som gått 20.000+ mil. Då köper man billiga stift som går att byta oftare så att allt är fräscht längre.
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]