Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Nu är det så att min 850 dog efter att den stått på tomgången i ca 20 min. Efter det startade den inte mer. Antog att den surnat så jag rengjorde tändstiften men det hjälpte inte.

Varje gång när jag försöker starta den så liksom hostar den och smäller i avgassystemet samt som om att den slår motorn baklänges när den väl tänder till, vilket inte är ofta.

Tändkablarna sitter rätt, har trippelkollat.

Vad tusan kan det vara för fel?

När jag väl hade fått igång den idag efter x antal minuters nötande på startmotorn så tog jag den på en provtur för att försöka "bränna ur" den. Gav jag gas långsamt så varvade den upp, men gav jag allt på en gång dog den direkt.

Bilen dog innan jag hann hem igen, så bilen och fick bogseras hem...

Super!

Den har ej satt några felkoder på varken bränsle eller tändning.

Hjälp angående vad felet kan vara uppskattas!
Senast redigerad av 1 Waltazhaar, redigerad totalt 0 gånger.
Krockade med ett rådjur för ett par år sen och då blev bilen ståendes med motorn på tomgång i ca 20 min. När jag satte mej i bilen för att åka hem så dog den när jag satte i tvåans växel. Jag startade....o startede...men den ville sej inte...och fick bogsera hem eländet. Väl hemma prövade jag återigen att starta, men det var lönlöst. Drog av minuskabeln på batteriet och lämna den där i skamvrån över natten :wink: Dan därpå starta den hur bra som helst! :mrgreen:
av Kena
Finns något som heter typ brandtriangeln, fick lära mej det på en Heta arbeten utbildning och det gäller även på bilar. För att motorn ska antända bränslet ska det finnas 3 saker som i brandtriangeln. Det är bränsle, syre och värme. Bränsle, ja det är ju bensin. Får motorn bränsle? Får motorn syre, oftast ja dock, för det sitter inte så mycket i vägen för den ska kunna andas. Och sedan värme, tändstiften står ju för värmen. Längesedan rotor, fördelare, tändkablar och stift är bytta? Om ja, byt det isf så fall så slipper du undan ett enkelt fel.
Mer än så kan jag inte hjälpa dej med den beskrivning du själv lämnat.
Kena skrev:Finns något som heter typ brandtriangeln, fick lära mej det på en Heta arbeten utbildning och det gäller även på bilar. För att motorn ska antända bränslet ska det finnas 3 saker som i brandtriangeln. Det är bränsle, syre och värme. Bränsle, ja det är ju bensin. Får motorn bränsle? Får motorn syre, oftast ja dock, för det sitter inte så mycket i vägen för den ska kunna andas. Och sedan värme, tändstiften står ju för värmen. Längesedan rotor, fördelare, tändkablar och stift är bytta? Om ja, byt det isf så fall så slipper du undan ett enkelt fel.
Mer än så kan jag inte hjälpa dej med den beskrivning du själv lämnat.
Har bytt tändstift till nya samt kollat stiften nu mot motorblocket och alla har gnista. Fuel railen är full med bensin, och bensin skickar den in, för alla tändstift var våta/sura.

När jag försöker starta den tuggar den bara och smäller lite i avgassystemet, mer händer inte.

Bilen har före detta stått i ca 5 månader, och kördes varm på tomgång 3 ggr. Men så en dag la den av och var ofantligt svårstartad efter det, så när jag väl fick igång den enligt första inlägget så är jag nu i denna situation.

Skulle bränsle vara i avgassysemet, hur mycket skulle det påverka? Den skulle väl sätta felkod på lambda om det skulle vara på tok för fel värde.

*Sucka*
Tänder den till på startgas?
Fel på luftmassemätaren generar inte alltid en felkod men kan vara defekt ändå prova att koppla ur den är den defekt så ska bilen gå på värden från spjällhuskontakten detta kommer generera en P0101 felkod eftersom du kopplar ur den och eventuellt lysande motorlampa men den släcks efter ett tag när du kopplat in den historiska koden raderas om du lyfter av poolen.
Startar bilen med lmm urkopplad så är det troligtvis fel på den eller så måste den göras rent.
Hur bensin har du i tanken?
Lucif3r skrev:Hur låter den när du försöker starta? Snurrar motorn tungt eller onormalt lätt t ex?
Mer tungt då i så fall, om än det låter ganska normalt. Vad som är konstigt är att ibland när den drar runt och tänder till blir det tvärstopp i motorn, men sen drar den runt som vanligt igen.

Det är så konstigt i och med att jag har bränsletryck, bränsle och gnista samt luft. Kompressionen kan jag tyvärr inte kolla.
andy78 skrev:Tänder den till på startgas?
Fel på luftmassemätaren generar inte alltid en felkod men kan vara defekt ändå prova att koppla ur den är den defekt så ska bilen gå på värden från spjällhuskontakten detta kommer generera en P0101 felkod eftersom du kopplar ur den och eventuellt lysande motorlampa men den släcks efter ett tag när du kopplat in den historiska koden raderas om du lyfter av poolen.
Startar bilen med lmm urkopplad så är det troligtvis fel på den eller så måste den göras rent.
Hur bensin har du i tanken?
Startgas har jag inte kunnat prova då jag inte har någon som kan hjälpa till för tillfället. I- eller urkopplad LMM gör ingen skillnad förutom att den sätter en felkod när den är urkopplad.

I tanken har jag cirka 30L bensin.

Tackar för alla svar hittils. :)
andy78 skrev:Har du provat att koppla bort batteriet?
Jo, jag laddade det senast igår.

Har provat med startgas nu direkt in i spjällhuset men den vägrar starta. När motorn tände till tjoffade det, och det small till så luftburken hoppade lite. Annars helt dött. :-)-)

Såg även att det var kladdigt som tusan runt spjällhuset.

Kanske får ta och köpa mig en kompressionsprovare?

Stort tack för ett bra och tydligt svar! V&au[…]

Recharge frågor

Nej, den ger 350.

skyltbelysning brunnit

Hade också problem med att mina glödlam[…]

Har du verkligen 3,5 bar i bränsletryck..? Hu[…]