Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bolaget
Bytte precis tändstift på min 98 V70 t5. Nu startar den men dör efter 10 sekunder.
Har kollat så tändkablarna sitter i rätt ordning. Dragit åt tändstiften en andra gång (dock ej för kung och fosterland) då jag tänkte att det läckte kompression.... Tog bort dom nya stiften och satte ditt Volvo original stift men problemet kvarstår.

Försökte vara rädd om tändkablarna när jag monterade stiften men kan det vara så att glapp uppstått i någon av tändkablarna eller finns det någon som har en tanke om vad felet kan bero på?
av Adamp
När man göra något elektroniskt ska man koppla ur batteriet för att undvika skador på elsystemet. Är det ett tändstift som man rekommenderar till din bil? Man kan gå tillbaka där man pillade och trycka så att skar sitter i som den ska. Det finns mycket att kolla så börja gå över allt du var på när du byte stiften.
av Bolaget
Det var Bosch tändstift som rekommenderades. Bytt tillbaka till gamla orginal stift då jag vet dom fungerade. Kollat sladdar, säkringar etc. Något måste hänt när jag bytte stiften. Skumt.
av rid54
Alltså, om motorn startar och går (går den OK?) i 10 sekunder, så kan det väl knappast vara fel på stiften? Eller tändningen? Hur blir det om du försöker starta om, går den 10 sekunder till då? Finns det risk att du kommit åt någon vakuumslang eller kabel i samband med bytet?
av Bolaget
rid54 skrev:Alltså, om motorn startar och går (går den OK?) i 10 sekunder, så kan det väl knappast vara fel på stiften? Eller tändningen? Hur blir det om du försöker starta om, går den 10 sekunder till då? Finns det risk att du kommit åt någon vakuumslang eller kabel i samband med bytet?

Den går dåligt i 10 sek sen självdör, hjälper ej att gasa utan den dör snabbare om jag försöker. Jag var försiktig vid monteringen men något måste jag kommit åt eftersom den fungerade utmärkt innan. Tändstift har man byt många gånger utan att detta uppstår.
av triumph00
Det där känner man igen :(
Att man får ett fel precis när man gjort något annat med bilen, alltså slumpen att det inträffar ett helt annat fel precis just då

Startar den direkt om du provar igen efter att den stannat och går i 10 sekunder igen?

Jag brukar prova med startgas
av rid54
Som nämnts, bränslepumpen.... Den hålls igång av vissa villkor, bl.a startmotor aktiverad och sedan av styrboxen så länge motorn går, troligen med hjälp av nåt relä; kanske har nån kabel rubbats eller reläet fått en törn, så att pumpen inte hålls igång.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]