Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av molin
hej jag har problem med elhissarna fram på min 850 -93 dem går sååååå sakta jag öppnade och smörjde själva motorn och glidskenan men inge bättring!!
nån som har haft problem med dessa? när bilen går, går elhissarna fortare men när den är av stannar nästan rutan i mitten!! störigt....
av Addekarlsson
Spontant känns det som kasst batteri, som inte klarar leverera ström nog för hissarna i avstängt läge. Detta grundar jag på att dom går bättre när bilen är igång.

Mvh/ Adde
av CurtG
- Jag tror att du har spänningsfall i själva strömställaren för fönsterhissen.
Där samlas myckert smuts! Ta loss den och gör rent med örontops och kemisk ren bensin.
I värsta fall, som på min S70, har det likt en brytarspets blivit förändringar i kontaktytan varvid ström flyter och värmer en plastdetalj intill deformation. Detta åtgärdade jag med en droppe Araldit på rätt plats.
/CGu
Användarvisningsbild
av molin
jaha vart sitter den där strömställaren sitter den på hissmotorn? ska prova med nytt batteri kasnke, men tror hällre att det är störmställaren! men tack för tipsen...
av CurtG
- Strömställaren sitter i själva panelen med knapparna i dörrens armstöd.
http://www.fcpgroton.com/images/8638452.jpg

Det är bara uppåtgående som brukar krångla, eftersom den funktionen sluts och bryter motorströmmen direkt på knappens kontakttunga och INTE via ett relä, som nedåtgående funktion!! En dålig konstruktion.

Lossa hela knappsatsen i dörrpanelen, lossa kablarna, häkta av knapparnas "mask", och även själva knapp-bordet. Sedan ser du kontakttungorna. Den med röd plastdetalj är för förardörren. Den innersta tungan är uppåtgående funktioen, och du ser det ev slitna / smutsiga kontaktytan.

Håll dig på ett rent bord, så att du ser om de små fjädrarna och stålkulorna till låsknapparna inte trillar ur och försvinner.

/ CGu
Användarvisningsbild
av Dobermann
CurtG skrev:- Strömställaren sitter i själva panelen med knapparna i dörrens armstöd.
http://www.fcpgroton.com/images/8638452.jpg

Det är bara uppåtgående som brukar krångla, eftersom den funktionen sluts och bryter motorströmmen direkt på knappens kontakttunga och INTE via ett relä, som nedåtgående funktion!! En dålig konstruktion.

Lossa hela knappsatsen i dörrpanelen, lossa kablarna, häkta av knapparnas "mask", och även själva knapp-bordet. Sedan ser du kontakttungorna. Den med röd plastdetalj är för förardörren. Den innersta tungan är uppåtgående funktioen, och du ser det ev slitna / smutsiga kontaktytan.

Håll dig på ett rent bord, så att du ser om de små fjädrarna och stålkulorna till låsknapparna inte trillar ur och försvinner.

/ CGu
Nja på Volvo 850 från -93 så sitter inte knapparna i dörren...utan bredvid växelspaken.
av CurtG
Nja på Volvo 850 från -93 så sitter inte knapparna i dörren...utan bredvid växelspaken.[/quote]

- Du har naturligtvis rätt. Jag tänkte bara på S70 . . .

& CGu

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]