Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mjosha
Tjena!
Har spenderat hela dagen igår med att gå igenom vad de kan vara som gör att mina CO2,HC samt lambda värden är löjligt skyhöga.
Vi gjorde ett komprisionstest(stavfel?) samt bytte 2 vakuumslangar som var trasiga. Tog bort tändstiften och rengjorde dom, dom var väldigt sotiga och det var lite olja i utrymmet där tändstiften sitter. Komprisionstestet visade inga fel, men när vi var klara såg jag att det var snustorrt i kylarvätskebehållaren så jag fyllde på.. Sen åkte jag hem, vilket tog ca 20min och tittade åter igen på kylarvätskan.. Den var nästan tom redan och det fanns inga tecken på läckage på motorn eller under bilen.

Så med min nybörjar expertis på bilar konstaterar jag att det måste läcka in i motorblocket, vilket resulterar i skyhöga värden. Har jag rätt i mitt resonemang? Och innan jag ger mig på att byta packningar, finns det något annat jag ska kolla innan jag gör detta? Finns det något annat än just packningarna som de kan vara fel på isf?

Jag kollade även oljenivån för ca 3 månader sen och den visade på fullt, men i förrgår var det tomt i oljetanken.. Så snabbt ska de väl inte försvinna heller?

ps. Kollade även om de var fuktigt på golvet vid förarsätet och det var de, fuktigt och oljigt..
Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Menar du att det var nedanför minimum på oljestickan. Hur långt har du kört de sista 3 månaderna.
Vilken motorbeteckning har du och vilken årsmodell är det på bilen.

Mvh GK
av Mjosha
gnestakalle skrev:Menar du att det var nedanför minimum på oljestickan. Hur långt har du kört de sista 3 månaderna.
Vilken motorbeteckning har du och vilken årsmodell är det på bilen.

Mvh GK
Ja de var nedanför minimum. Har visserligen kört rätt mycket, kanske 100-300mil.
Det är en "Volvo 855-512 SE 2.5" årsmodell 96 enligt transportstyrelsen, är det dom uppgifterna du menade?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Motorbeteckningen har 4 siffror t.ex. 5254. Jag förmodar att du inte har turbo. Låter på din beskrivning att olja kommer in i kylsystemet och blandningen kommer ut i en läcka i kupen.

Mvh GK
av Mjosha
gnestakalle skrev:Motorbeteckningen har 4 siffror t.ex. 5254. Jag förmodar att du inte har turbo. Låter på din beskrivning att olja kommer in i kylsystemet och blandningen kommer ut i en läcka i kupen.

Mvh GK
Modellkod: VO6020 var det enda jag hittade, alt på en skylt där det stod B5252S
av NilsO
Mjosha skrev:Så med min nybörjar expertis på bilar konstaterar jag att det måste läcka in i motorblocket, vilket resulterar i skyhöga värden. Har jag rätt i mitt resonemang?
Det låter som en väldigt långsökt förklaring av dåliga avgasvärden...

Mer troligt är väl att värmepaketet läcker (eftersom du har blött på golvet) och att avgasvärdena är dåliga av någon helt annan anledning.

OM det faktiskt är olja i kylvätskan syns det i expansionskärlet. Glykol ser annars gärna lite oljig ut i sig själv när den läckt ut på mattor etc.
av Mjosha
NilsO skrev: Det låter som en väldigt långsökt förklaring av dåliga avgasvärden...

Mer troligt är väl att värmepaketet läcker (eftersom du har blött på golvet) och att avgasvärdena är dåliga av någon helt annan anledning.

OM det faktiskt är olja i kylvätskan syns det i expansionskärlet. Glykol ser annars gärna lite oljig ut i sig själv när den läckt ut på mattor etc.
Okey ja de låter kanske mer trovärdigt :) Jag såg inge speciellt i expansionskärlet, men frågan är då vart oljan tog vägen när den försvann spårlöst på 3 månader från fullt till helt slut utan tecken av läckage på utsida motor eller under bilen (förutom några små pölar olja under skyddet för tändstiften)..

Några tips på vart jag kan leta?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror att du i grunden har en kraftigt igensatt vevhusventilation viket har skapat övertryck som skadat toppackningen varvid olja tagit sig över i kylvattnet som sedan läcker in i kupen vid en trasig slang eller kanske själva väärmepaketet, jag är inte helt klar över hur värmepaketet sitter i din bil. Observera att detta är en teori.

Mvh GK
av NilsO
Vad gäller oljeförbrukningen måste du nog ta reda på vad som är normalt för den motorn, och sätta det i relation till hur långt du har kört. Tidiga 850, åtminstone vissa motoralternativ, tilläts dra 1 liter på 100 mil. Vet inte vad som är normalt eller "högt" för de senare varianterna av motorn.
av Mjosha
Okey, tack för alla tips.. Ska montera ner insuget o ta mig en titt på oljefällan o alla kanaler o passa på att byta packningarna samt se hur värmepumpen mår.. Går den inte igenom besiktningen då så blir de nog skroten.. redan lagt ut 10.000kr på att laga den suck..

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]