- sön 31 aug 2014, 09:15
#894352
Tjena!
Har spenderat hela dagen igår med att gå igenom vad de kan vara som gör att mina CO2,HC samt lambda värden är löjligt skyhöga.
Vi gjorde ett komprisionstest(stavfel?) samt bytte 2 vakuumslangar som var trasiga. Tog bort tändstiften och rengjorde dom, dom var väldigt sotiga och det var lite olja i utrymmet där tändstiften sitter. Komprisionstestet visade inga fel, men när vi var klara såg jag att det var snustorrt i kylarvätskebehållaren så jag fyllde på.. Sen åkte jag hem, vilket tog ca 20min och tittade åter igen på kylarvätskan.. Den var nästan tom redan och det fanns inga tecken på läckage på motorn eller under bilen.
Så med min nybörjar expertis på bilar konstaterar jag att det måste läcka in i motorblocket, vilket resulterar i skyhöga värden. Har jag rätt i mitt resonemang? Och innan jag ger mig på att byta packningar, finns det något annat jag ska kolla innan jag gör detta? Finns det något annat än just packningarna som de kan vara fel på isf?
Jag kollade även oljenivån för ca 3 månader sen och den visade på fullt, men i förrgår var det tomt i oljetanken.. Så snabbt ska de väl inte försvinna heller?
ps. Kollade även om de var fuktigt på golvet vid förarsätet och det var de, fuktigt och oljigt..
Tacksam för svar!
Har spenderat hela dagen igår med att gå igenom vad de kan vara som gör att mina CO2,HC samt lambda värden är löjligt skyhöga.
Vi gjorde ett komprisionstest(stavfel?) samt bytte 2 vakuumslangar som var trasiga. Tog bort tändstiften och rengjorde dom, dom var väldigt sotiga och det var lite olja i utrymmet där tändstiften sitter. Komprisionstestet visade inga fel, men när vi var klara såg jag att det var snustorrt i kylarvätskebehållaren så jag fyllde på.. Sen åkte jag hem, vilket tog ca 20min och tittade åter igen på kylarvätskan.. Den var nästan tom redan och det fanns inga tecken på läckage på motorn eller under bilen.
Så med min nybörjar expertis på bilar konstaterar jag att det måste läcka in i motorblocket, vilket resulterar i skyhöga värden. Har jag rätt i mitt resonemang? Och innan jag ger mig på att byta packningar, finns det något annat jag ska kolla innan jag gör detta? Finns det något annat än just packningarna som de kan vara fel på isf?
Jag kollade även oljenivån för ca 3 månader sen och den visade på fullt, men i förrgår var det tomt i oljetanken.. Så snabbt ska de väl inte försvinna heller?
ps. Kollade även om de var fuktigt på golvet vid förarsätet och det var de, fuktigt och oljigt..
Tacksam för svar!