Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av triumph00
#892431
S70 - 1999 gäller det

Tänkte göra en storservice på nyköpta bilen och då bl.a kylvattenbyte
Men så ser jag i instruktionsboken att där står det att det behöver man aldrig göra!

Är det så eller står det fel i instruktionsboken?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#892435
kylvätskan ska så vitt jag vet bytas med jämna mellan rum.

hasse.
av triumph00
#892446
Tittade även på serviceprotokollen, som medföljde bilen och där står heller inget nämnt om kylvätskebyte
av Rådlös
#892447
Ja, det är t.o.m så ofta som vart annat år. Både bilfabrikanterna och glykolfabrikanterna säger 2 år för kylarvätska.
Det är inte glykolen som "tar slut" utan korrosionsskyddet, rostskyddet som tar slut. Det fungerar bara i två år.
av triumph00
#892452
Att rostskyddet tar slut det är helt sant

Men det finns glykolsorter, där du aldrig behöver byta - tänkte om det var en sådan fin glykol Volvo hällt i från början
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#892456
triumph00 skrev:Tittade även på serviceprotokollen, som medföljde bilen och där står heller inget nämnt om kylvätskebyte
ok ändrar eftersom jag hade fel om Volvos fabriks glykol (Longlife) som var i när bilen var ny (misstänker) att det inte finns så mycket kvar av den nu. man kan spola ur som Lucifer säger längre ner eller använda mekonomens peak glykol ska enl dem gå att blanda med alla glykol typer.
det är likadant med bromsvätskan för kännedom tar åt sig fukt med åren ska med bytas med jämna mellan rum.
hoppas du inte fick huvevärk nu :)

hasse.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av svda
#892467
Volvos uppfattning är att den longlife glykol som fylls från fabrik inte kräver byte. Vid avtappning brukar ca 20 % bli kvar i systemet. Om man inte är 100 % säker på vilken glykol som finns i bilen blir det problem att veta vad man skall återfylla med. Färgen är inte standardiserad och ger alltså ingen säker info om vilken glykol som finns i systemet. Pettson brukar rekommendera Peak-glykol som finns på Mekonomen till ett helt OK pris och är blandbara med alla andra glykoler.

P.s. DOT 4 bromsvätska är också det en glykol, men den har naturligtvis inget i kylsystemet att göra.
Glykoler är kolväten med två OH-grupper. Alkoholer kolväten med en OH-grupp.
Senast redigerad av 1 svda, redigerad totalt 0 gånger.
av svda
#892472
Lucif3r skrev:... Eller så plockar man bort termostaten och spolar igenom systemet med vattenslangen, sen är det bara att hälla i den typ man vill ha.
Då måste man ha koll på hur mycket står kvar i systemet för att kunna beräkna hur mycket glykol som skall tillsättas.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#892483
svda skrev:Volvos uppfattning är att den longlife glykol som fylls från fabrik inte kräver byte. Vid avtappning brukar ca 20 % bli kvar i systemet. Om man inte är 100 % säker på vilken glykol som finns i bilen blir det problem att veta vad man skall återfylla med. Färgen är inte standardiserad och ger alltså ingen säker info om vilken glykol som finns i systemet. Pettson brukar rekommendera Peak-glykol som finns på Mekonomen till ett helt OK pris och är blandbara med alla andra glykoler.

P.s. DOT 4 bromsvätska är också det en glykol, men den har naturligtvis inget i kylsystemet att göra.
Glykoler är kolväten med två OH-grupper. Alkoholer kolväten med en OH-grupp.

kör själv med mekonomens peak glykol ad proline (den är färglös) jämt den funkar väldigt bra har haft i den i flera bilar.
att bromsväskan inte har nått med kylvätskan att göra lär nog alla fatta.
har aldrig haft nått bekymmer med att få till en riktigt låg fryspunkt på kylvätskan även efter urspolning.

Med vänlig hälsning hasse.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]