Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Om ni inte är intresserad av all denna läsningen kan ni hoppa direkt till min fråga vid botten.

Vi har googlat. Vi har ringt Volvo, verkstäder, sökt efter PDF manualer (många företag tillhandahåller dem online) och i de flesta sökträffar jag undersöker kan jag se hur många tidigare ställt samma fråga men ingen verkar ha ett svar med källa på ursprunger.

Bilen är som rubriken beskriver en Volvo 855-556 GLT 2.5-PK i trafik 1995-12-21 (löjligt nära årsskiftet), så den är cirka en vecka från att bli 96 registrerad) och jag har som sagt inte lyckats hitta en enda källa eller förklaring till vad motorvolymen delar med bokstäverna då det skulle krävas en förklaring till ett svar som bortser från bindestrecket.

De flesta verkar hävda, dock utan logisk förklaring eller källa, att det ska ha med paketutrustningen att göra. Jag är dock alldeles för kritisk i min natur för att godta att man måste bortse från vilken relation cylindervolym och kringutrustning har eftersom det inte är en GLT-PK 2.5 eller en 2.5 GLT-PK, utan en GLT 2.5-PK.

Vad står bokstäverna i 2.5-PK för?
Om de ej har något sammanband, vad står den individuella akronymen PK för?
Vad betyder siffrorna i samband med PK?

Tacksam för svar! Kan erbjuda gratis webhosting av SMTP, HTTP, FTP, VoIP tjänster om det krävs då jag verkligen vill veta svaret! Slim
*pettson* skrev:I vilken källa är din information hämtad? I vilket sammanhang?

Vägverk? Annons? På regpapper?
Källa för påståendet att PK skulle betyda att den är paketutrustad är diverse gissningar från andra som diskuterat detta vid tidigare tillfällen.
Övrig information gällande bilens modell och varifrån 2.5-PK kommer så använde jag mig av Vägverkets databas, Regpapper och mycket hög sannolikhet fler siter i jakten på förklaring.

Mvh
slimbo skrev:Jag är ledsen, jag trodde detta var ett seriöst forum för Volvo älskare där nya medlemmar åtminstone får chansen att känna sig välkomna men nu inser jag att detta forumet inte alls håller den höga standard jag blev rekommenderad.
det är frivilligt att vara med jag hittar iaf inget bättre forum för volvo än detta slimbo
ge det ett försök till.

ingesjo va har (på kopplings stolpe) i det militära med detta å göra?.

Med vänlig hälsning hasse.
Du ska få mer att fundera på.

855-556 GLT 2.5-PK årsmodell 1995.
REGNR: CDR (bokstäverna räcker.)
Ej import..

Men låt se.. årsmodell 1994 som jag ägde. Hade PGN. (årsmodell 1994 uttagen okt 93) Dom andra jag ägt har även dom haft bokstäver som matchat årsmodell.
P står för årsmodell 1992 och en bra bit fram.
C användes 1973 och en bit fram?

Registreringsnumret anger att bilen inte alls är svensksåld inom ramen för numret och att den inte alls funnits här som årsmodell 1995 från början.

Det är inte förräns senare nu som gamla regnr kommit tillbaka igen från skrotning av bilar. Gamla bilnr brukar bli kärror och kärrnummer blir bilar i möjligaste mån. Så finns det en klick som åter blir bilar igen.
Men att få ett C 1995 var en omöjlighet..

Volvo Göteborg bör ha lösningen. Det var dom som såg till så att allt registrats i Sverige när bilarna såldes.
*pettson* skrev:Du ska få mer att fundera på.

855-556 GLT 2.5-PK årsmodell 1995.
REGNR: CDR (bokstäverna räcker.)
Ej import..

Men låt se.. årsmodell 1994 som jag ägde. Hade PGN. (årsmodell 1994 uttagen okt 93) Dom andra jag ägt har även dom haft bokstäver som matchat årsmodell.
P står för årsmodell 1992 och en bra bit fram.
C användes 1973 och en bit fram?

Registreringsnumret anger att bilen inte alls är svensksåld inom ramen för numret och att den inte alls funnits här som årsmodell 1995 från början.

Det är inte förräns senare nu som gamla regnr kommit tillbaka igen från skrotning av bilar. Gamla bilnr brukar bli kärror och kärrnummer blir bilar i möjligaste mån. Så finns det en klick som åter blir bilar igen.
Men att få ett C 1995 var en omöjlighet..

Volvo Göteborg bör ha lösningen. Det var dom som såg till så att allt registrats i Sverige när bilarna såldes.
Möjligt att ditt resonemang överlag är helt rätt Pettsson, men vi har haft en svensksåld -95:a vars reg-nr började på G och även en svensksåld -96:a som började på H.
Båda två är 850 turbo, den ena i familjens ägo sedan ny. Det som skiljde dessa två bilar åt var att -95:an var sedan och manuell, 96:an kombi och automat.
96:an, som hade ett reg-nr som började på H, har beteckningen Volvo 855-576 Turbo-Pkt.
95:an, som hade ett reg-nr som började på G, har beteckningen Volvo 854-572 Turbo.

Tidigare ägde jag en 850 GLT -92:a som "hette" 854-552 Glt. Även den svensksåld. Reg-nr började faktiskt på E för denna bil!

Volvo ändrade helt klart benämningen på 96:or och lade till "pkt" för paket oavsett vilken nivå. Kan det vara så att benämningen på TS bil blev så lång att bokstaven "t" i "Pkt" helt enkelt faktiskt fallit bort.

TS: är det ngt annat som skiljer sig från mängden på din bil, skum eller ologiskt utrustning etc? Svensksåld?
Skumt.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]