Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har en 850 T5 från 1995. Tidigare hade jag öppen dumpventil, en s.k. "Forge-Dump". Men nu i samband med att jag bytte alla tryckslangar m.m. till silikon så beställde jag även en originaldump då dels kvittra dumpen lite även fast jag hållt på och bytt fjäder i den några gånger men sen så tänkte jag köra sportluftfilter istället. Misstänkte även att dumpen var lite kass då bilen endast ladda runt 0.85bar ist för 1bar som den ska ladda.

Men nu har jag vart ute och bytt allt, men när jag provkörde nu första gången så ladda turbon så gott som 0, var inget drag i den alls. Så stannade i ca 10 minuter och kolla slangar och gick in till affären. Starta sen bilen och testkörde utan att göra något igen och då börjar den ladda lite igen, men inte alls normalt.

Den beter sig såhär:
Vid runt 3000 varv börjar den ladda upp sig seeeegt, sen ökar den laddet i takt med varvtalet, istället för att maxa sitt ladd som den gjort tidigare. Hört mycket om detta tidigare och det har väll vart felkopplingar osv, men originaldumpens slang ska väll gå till samma anslutning på insuget som den externa hade?

Den har inte alls samma drag som tidigare, då kom allt ladd så fort man kom över 3000 varv. I nuläget laddar den knappt mer än 0.7bar ens vid 4500 varv.

Sen undrar jag också, den originaldumpen för TD04-15g, fick med en fjäder och en rund plastbit löst, de måste vara reserver eller dylikt för fick inte riktigt ihop hur de skulle användas.

Vart ska jag börja felsökningen? Det enda jag gjort som kan påverka turbon är ju just att byta dumpventil.
Satt precis och kika på den, den röda är den jag menar och den går till insuget, 99% säker på att det är rätt kopplat.

Tror ni det kan påverka så mycket att jag inte har några slangklämmor på vakumslangen till dumpen? Sitter ju mycket tätt endå känns det som.
Nexus skrev:är bilen chippad för annars ska de inte ladda mera än runt 0,8...
Har du kollat på "Trädet" vid gasvire så man inte har pluggat och hafs sig där när man montera en extern dump
Bilen är chippad och ska tidigare ha laddat 1 bar enligt tidigare ägare.

Trädet har en slang kopplat från fuelrailen samt slangen från turbo & laddtrycksmätarna i bilen. De 3 övriga är pluggade. Vad menar du skulle vara pluggat?
Har efter lite tittande i motorrummet sett följande fel:

Den mittersta bulten på insuget högst upp är borta, så sitter endast med 2 bultar på översta "raden" istället för 3.

Piggen på insugsröret till turbon som sitter efter LMM är limmad och kan därav ev. läcka lite?

Har heller inga slangklämmor på vakumslangen från insug till den inbyggda dumpen i turbon som jag bytte igår, skall det behövas?

Tror ni dessa faktorer bör påverka på det jag skrivit om?

MVH
Nexus skrev:Tänkte ta det från början. Hade du en öppen dump satt på tryckröret och ett dumplock på turbon? Har du bytt tryckröret oxå i så fall när du plocka på original dump igen?
Det stämmer, hade en dump som satt i en slang vid insuget ungefär, samt ett dumplock.
En liten update:

Tycker bilen verkar gå ner lite väl snabbt på soppamätaren så var och kollade felkoder igen, haft 1-1-1 en längre tid. Fick då följande:

A2 Bränslesystem: 3-2-5 Minnesförlust

A3 Kombi instrument: 1-1-3 Bränslenivågivare öppen krets

Något luddiga felkoder, hur ska de tolkas?

Sedan började även Lambda/Motorelektronik-lampan lysa helt plötsligt vid start, men va tänd kanske 30 sekunder efter start sen försvann den??

Edit: Kom på att 3-2-5 koden antagligen är från när jag bytte vevhusventilation därav tog ur batteriet så ska prova nolla och se vad som kommer tillbaka :-)

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]