- tis 19 aug 2014, 13:57
#890726
Hej! Jag har en 850 T5 från 1995. Tidigare hade jag öppen dumpventil, en s.k. "Forge-Dump". Men nu i samband med att jag bytte alla tryckslangar m.m. till silikon så beställde jag även en originaldump då dels kvittra dumpen lite även fast jag hållt på och bytt fjäder i den några gånger men sen så tänkte jag köra sportluftfilter istället. Misstänkte även att dumpen var lite kass då bilen endast ladda runt 0.85bar ist för 1bar som den ska ladda.
Men nu har jag vart ute och bytt allt, men när jag provkörde nu första gången så ladda turbon så gott som 0, var inget drag i den alls. Så stannade i ca 10 minuter och kolla slangar och gick in till affären. Starta sen bilen och testkörde utan att göra något igen och då börjar den ladda lite igen, men inte alls normalt.
Den beter sig såhär:
Vid runt 3000 varv börjar den ladda upp sig seeeegt, sen ökar den laddet i takt med varvtalet, istället för att maxa sitt ladd som den gjort tidigare. Hört mycket om detta tidigare och det har väll vart felkopplingar osv, men originaldumpens slang ska väll gå till samma anslutning på insuget som den externa hade?
Den har inte alls samma drag som tidigare, då kom allt ladd så fort man kom över 3000 varv. I nuläget laddar den knappt mer än 0.7bar ens vid 4500 varv.
Sen undrar jag också, den originaldumpen för TD04-15g, fick med en fjäder och en rund plastbit löst, de måste vara reserver eller dylikt för fick inte riktigt ihop hur de skulle användas.
Vart ska jag börja felsökningen? Det enda jag gjort som kan påverka turbon är ju just att byta dumpventil.
Men nu har jag vart ute och bytt allt, men när jag provkörde nu första gången så ladda turbon så gott som 0, var inget drag i den alls. Så stannade i ca 10 minuter och kolla slangar och gick in till affären. Starta sen bilen och testkörde utan att göra något igen och då börjar den ladda lite igen, men inte alls normalt.
Den beter sig såhär:
Vid runt 3000 varv börjar den ladda upp sig seeeegt, sen ökar den laddet i takt med varvtalet, istället för att maxa sitt ladd som den gjort tidigare. Hört mycket om detta tidigare och det har väll vart felkopplingar osv, men originaldumpens slang ska väll gå till samma anslutning på insuget som den externa hade?
Den har inte alls samma drag som tidigare, då kom allt ladd så fort man kom över 3000 varv. I nuläget laddar den knappt mer än 0.7bar ens vid 4500 varv.
Sen undrar jag också, den originaldumpen för TD04-15g, fick med en fjäder och en rund plastbit löst, de måste vara reserver eller dylikt för fick inte riktigt ihop hur de skulle användas.
Vart ska jag börja felsökningen? Det enda jag gjort som kan påverka turbon är ju just att byta dumpventil.
Tidigare: 744 GL -88 24xxx Mil (Såld)
Nu: 850 T5 -95
Nu: 850 T5 -95