Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I somras så ploppade slangen från nedre fästet (efter att jag stängt av bilen) och kylarvätskan rann ut.
Satte på ny slangklämma och fyllde på med vätska och har kört ett tag med det, men nu i veckan så varnade den för låg nivå och det verkar som att det läcker runt fästet, om det är slangen eller fästet är jag osäker på.

Smetade på massa vaselin runt slangen (läste det nånstans), men det verkar inte riktigt ha hjälpt.
Kan det vara så att det blivit nån spricka i slangen för att den är gammal när jag satt på ny klämma? Eller har jag dragit åt den för hårt?

Och så tänkte jag kolla om det är mycket meck med att byta ut hela slangen? Jag har inte tillgång till lyft, inte ens domkraft, klarar jag mig utan?
ingen expert men för mig så ser det ut att kunna gå uppifrån samma bil som du visst lite bök o skit men det får man tyvär ta om man åker modernt.
kolla kylaren om den läcker nånstans och det rinner i väg åt olika håll de här nya kylarna med plast gavlar är skit enl min åsikt.
stosen för slangen kan ha spruckit lite eller läckage i själva gaveln tex. slangen kass om du har tur inge vaselin räcker med att du tar lite ren glykol o smetar in i slangen inv vid montering eller 5-56.
drar man alltför hårt kan plast kylare lätt spricka när den blitt gammal
lik förbannat måste man dra tillräckligt så det sitter på känsla.
rostfria klammor rekas.

hasse.
Tack för tipsen Hasse, kollade lite noga igår och det ser ut att vara ganska lättåtkomligt faktiskt.
Inhandlat ny slang och rostfria slangklämmor, ska passa på att byta ut de andra också när jag är i farten, dom ser ut att vara på bristningsgräsen.
S6024t skrev:"åka modernt" fan bilen är ju 24 år,snart skattebefriad :lol:
en del åsikter är ju subjektiva dessutom han har en 00a det får jag till typ 14år inte ca 24 har kollat med räknare :) .
en bil/mc är skatte befriad vid 30 år.

hasse.
Det gick nog bra, verkar inte läcka något längre efter slangbyte, lite väl överdimensionerade slangklämmor blev det dock.
GDS-hall är bra, men om man som jag inte alltid lyckas med det man sätter ut för att göra så kan det bli väldigt dyrt om bilen blir ståendes. Så jag gjorde operationen på parkeringen istället.

Tack för tipsen!
Stämmer, men jag misstänkte nedre kylarslang vid stosen, men det kunde även varit att stosen gått sönder vilket hade vart betydligt jobbigare. Som tur är verkar det som att läckan är fixad med slangbytet :)
av *pettson*
Till nästa gång kan du ha i minnet att vanligt vitt vaselin (ofärgat) typ klövervaselin, smetar du på INSIDAN i slangen runt öppningen om du använder en gammal slang igen. Använd det ganska rikligt.
Glykol och vaselin fungerar inte ihop då vaselin hårdnar.
Kontentan är att när du drar åt blir det en vaselinkant på insidan som möter rördelen.
Vaselin används på vissa opelmodeller som har O-ringstätad vattenpump. Dels för att göra så pumpen går att vrida på plats och dels för att täta densamma sen.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]