Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Jag hade tänkt försöka mig på att dra ut högtalarkabel i dörrarna på min volo 850! Hade tänkt dra 2.5 kvadratskabel! Detta för att jag bytt högtalare runt om i bilen och nu ska jag driva dessa med slutsteg istället för på stereon!

Bakdörrarna ska nog gå utan större problem! Det är framdörrarna jag undrar över i och med att det sitter en kontakt där. Hur gör man smidigast detta? Det bästa vore egentligen att leta reda på vilka stift som gå till de befintliga högtalarkablarna och pilla ur dem! För att använda dessa hål till att dra igenom kabeln.

Problemet som då blir är att det är väldigt tajt med plats och jag hade hoppats på att kunna utföra detta utan att plocka av dörren!

Min fråga är då om någon vet något bra sätt att göra detta på utan att plocka bort båda dörrarna? Vill inte göra någon större åverkan på bilen!

Alla tips mottages varmt!

Mvh Torgny
Ptja... Dra dom mellan dörrsidan och dörren, och sen in i kupen bara. Fäst kabeln med ett par kattstrypare runt dörrkontakten t ex, så den följer kontaktens vinkel.

Annars brukar väl folk borra ett litet hål ovanför dörrkontakten och dra kabeln genom där, fast i dom fallen tycker jag det vore vettigare att koppla in sig på ett par lediga stift direkt.
Lucif3r skrev:Ptja... Dra dom mellan dörrsidan och dörren, och sen in i kupen bara. Fäst kabeln med ett par kattstrypare runt dörrkontakten t ex, så den följer kontaktens vinkel.

Annars brukar väl folk borra ett litet hål ovanför dörrkontakten och dra kabeln genom där, fast i dom fallen tycker jag det vore vettigare att koppla in sig på ett par lediga stift direkt.

Det var ett bra förslag! Eventuellt får det bli så! Bara det att jag helst inte vill ha kablarna synliga! Då dem är vita har redan en uppsättning! Men får se om jag kan lyckas genomföra det med att pilla bort stiften! Annars får det bli som ditt förslag! :)

Mvh Torgny
av *pettson*
Pilligt och pilligt? Tycker det är gott om plats?

1 Förbered plats att lägga dörren på.
2 Öppna dörren fullt.
3 Lossa torxskruven i kontakten
4 Vrid kontakten så den öppnar sej.
5 Lossa dörrstoppet
6 Lossa dom två torxskruvarna, en på varje gångjärn. Skruva ur tills dom nästan lossnar.
7 stäng igen dörren till ca 30.graders.vinkel.
8 Haka av dörren som vilken dörr som helst.
9 Lägg den på avsedd plats.
10 Jobba med dörr och bil. Inga justeringar har ändrats och allt är bara att haka på igen när man är klar med förberedelserna.

Ibland är inte Volvo så dumt tänkt...
*pettson* skrev:Pilligt och pilligt? Tycker det är gott om plats?

1 Förbered plats att lägga dörren på.
2 Öppna dörren fullt.
3 Lossa torxskruven i kontakten
4 Vrid kontakten så den öppnar sej.
5 Lossa dörrstoppet
6 Lossa dom två torxskruvarna, en på varje gångjärn. Skruva ur tills dom nästan lossnar.
7 stäng igen dörren till ca 30.graders.vinkel.
8 Haka av dörren som vilken dörr som helst.
9 Lägg den på avsedd plats.
10 Jobba med dörr och bil. Inga justeringar har ändrats och allt är bara att haka på igen när man är klar med förberedelserna.

Ibland är inte Volvo så dumt tänkt...
Tack för dessa tips nyttigt att veta ifall det blir någon mer gång man ger sig på detta. Dels har jag en aning begränsad plats att vara och skruva i tyvärr därav ville jag ej ge mig på att hänga av dörrarna! Jag trodde även att man var tvungen att justera in dörren igen efter man plockat bort dörren men se så fel jag hade!

Tur att det finns människor som du/ni som har erfarenhet och väljer att dela med er utav den!

Mvh Torgny
Hej! Ursäkta jag lånar din tråd men tänkte det vore bättre att fråga här istället för att skapa en helt ny tråd! :)

Jag undrar lite över stereoram osv till min 850. I nuläget är originalstereon borta men jag har en enkel-din stereo där, dock utan ram eller liknande så den ligger bara löst i hålet där.

Så jag hittade http://www.brl.se/sv/artiklar/prylfack-enkel-din.html som jag tänkte sätta underst, men hur får jag sen stereon att sitta fast över? Antar jag behöver någon slags ram som gör att stereon glider in och "klickas" fast där men eftersom jag inte har någon så måste jag få tag i en sådan! Vart finns dom?

MVH

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]