Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

EDIT: Visade sig till sist att det nya bränslereläet från Mekonomen (som var det första jag testade) var kass.

Det går att starta normalt, efter typ 5 sekunder börjar den gå dåligt, varvet sjunker (känns som att den försöker hitta tomgången) sedan dör den. Har den stått några minuter går den som normalt lite längre, vid försök direkt efter det c.a 3-5 sekunder igen. När den dör spelar det ingen roll om jag då varvat upp den lite eller den är på tomgång.

Följande vet jag inte om det kan ha något med saken att göra, men nämner det ändå:
Felet uppstod efter att den stått i sol några timmar, körde några hundra meter, stängde av motorn, startade igen efter någon minut, då var det som ovan.
Var faktiskt en säkring som gått men till bältesvarnare och RTI inom parentes, bytte den men blev inte bättre, säkringen ser hel ut efter bytet.

Så, några bra förslag? Kan inte ge så mycket mer information nu bilen, står rätt långt iväg, ska till den imorgon.
Senast redigerad av 2 2444ever, redigerad totalt 0 gång.
Har googlat lite mer ingående. Hittade två vanliga(?) fel som skulle kunna orsaka detta. Är inte precis någon expert men tar upp dessa här med lite kommentarer, och kan förhoppningsvis få någon kommentar från någon som kan lite mer.

Immon:
Om den stänger av bränslepumpen så skulle det kanske vara det, men om den står några minuter så går den normalt lite längre, upp mot 10-15 sekunder, för att sedan vara 3-5 sekunder vid upprepade försök. Känns inte som att det skulle påverka om den stått några minuter eller inte?

Bränslereläet:
Samma här, känns inte som att den borde gå olika länge beroende på om den stått några minuter eller ej?

Kan tillägga att detta kom "på en gång", har gått som en klocka fram till nu.
Nu är jag lite osäker på modellen men om den har två bränslepumpar, en matarpump i tanken och en separat tryckpump, och du inte har så mycket bränsle i tanken så stämmer symptomen med en defekt matarpump eller en defekt strömkrets till denna.

Mvh GK
Tack för svaren.
Nexus skrev:antennring som strular?
Det är isf samma som immon jag skrev om?
gnestakalle skrev:Nu är jag lite osäker på modellen men om den har två bränslepumpar, en matarpump i tanken och en separat tryckpump, och du inte har så mycket bränsle i tanken så stämmer symptomen med en defekt matarpump eller en defekt strömkrets till denna.

Mvh GK
Har ungefär halva tanken då kan det inte vara det?

Mitt värsta scenario är om det är gasspjället, köpte nytt för tre år sedan.
Det sitter bara 1 pump på våra bilar.

Immon stänger av bränslepumpen, oftast så startar inte bilen alls, ibland kan den starta och gå några sekunder på ångorna och det föruppbyggda trycket som finns.
Att den går "bra" hela 5sekunder innan den börjar dö tycker jag låter lite långt för att vara immon...

Men ta och läs ut felkoder så får man lite att gå på iaf.
Liten uppdatering. Är inte hemmavid så får lösa det på uppstuds.

Har idag fått lite hjälp på en Volvoverkstad, en väldigt schysst mekaniker (eller vad det kallas nuförtiden). Efter något startförsök så startade den inte alls, han konstaterade att det inte var något bränsletryck i railsen(?). Han hämtade en liten slägga och bankade vid pumpen nånstans samtidigt som jag försökte starta, då gick den igång, men stannade som vanligt efter några sekunder. Sen hade dom tyvärr ingen tid idag.

Chansade på nytt bränslerelä från Mekonomen, hjälpte inte. Ska nu köpa bränslepump på Mekonomen och försöka byta själv. Felkoder skulle lästs när den inte startade alls men glömdes bort. Volvo kan inte felsöka förrän i nästa vecka och jag måste hem imorgon typ, vet att det är dumt att inte felsöka mer men har inte mycket val. Så chansar på bränslepumpen imorgon.

Wish me luck.
En följdfråga.
Om det nu är bränslepumpen som är slut, kan den då ge tillräckligt så den startar och går normalt några sekunder, för att sedan ge för dåligt så den dör?
Jaha, bytte bränslepumpen bara för att konstatera att det inte var det, fortfarande samma fel.
MEN, nu har jag lite värre symptom, och lite felsökning, är alltså inte hemma så har dålig tillgång till verktyg, Haynes och felkodsläsare, och ingen verkstad har någon tid att titta på det.

Efter jag bytte pumpen har jag konstaterat att efter att jag kopplat från batteriet i några sekunder så går pumpen någon sekund när tändningen slås på, endast första gången, sedan kommer ingen ström till pumpen vid startförsök. Tidigare startade den vid varje försök även om den dog efter några sekunder.
Lite konstigt tycker jag att den är så konsekvent:
1. Fram till onsdag, gick helt perfekt
2. Onsdag till torsdag, startade vid varje försök, dog efter 3 sekunder
3. Fredag, startade första försöket när den stått lite längre (för att dö efter 3 sekunder), sedan tänder inte alls.
4. Fredag efter pumpbytet, pumpen går någon sekund efter att batteriet varit av, sedan ingen ström till pumpen.
I min lilla värld är det konstigt att det är så konsekvent fel hela tiden, hade förstått om det varit lite mer fram och tillbaka i symptomen.

Hittade denna:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 30#p707995
Låter som att det skulle kunna vara det om man läser tråden.
Var hittar jag Immobilizern och dess kontaktstycken?
Någon skev också om att elektronikspraya antennringen (som man ser vid rattlåset?) var hittar jag det?

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]