Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av falconair
Hej!
Håller på med kamremsbyte på min v70 2,4 -99 och
ska sätta i kamaxeltolkar.
På förarsidan av avgaskammen (där övre motorfästet sitter) sitter ett svart plastlock som skydd för kamaxeln.
Måste få bort det för att kunna sätta i tolken.
Hur sitter det plastlocket fast? Hur får man bort det? Bända loss med ein miniskruvmejsel?
Tacksam för hjälp innan jag sabbar något i onödan

Mvh
av falconair
Jag har mest hållit på med Fiat.och Alfa så jag är inte helt hemma på Volvo. Men locket sitter på den kamaxel som är närmast ratten och det ser ut som avgaskamen. Man måste ta bort motorfästet för att komma åt. Det sitter en givare på kamaxeln närmast kylaren. Kan inte se någon fördelare

Fick bort locket med milt våld. Men innanför locket stod nästan 1 deciliter olja. Trasig packbox? Knepig att byta?
Användarvisningsbild
av taxi
Jag tycker detta låter bekant! Undrar om inte jag också har kamgivaren på insugskammen, tror att jag la märke till det i förbifarten när jag gjorde något annat under huven.
Det jag i så fall vill komma till är att det nog ska vara så. Nya övre fästet är ju enklare att ta bort också, minns att jag tyckte att det var jobbigt på 850:in när jag gjorde samma jobb som TS.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nya fästet sitter väl bara med 3 bultar på ovansidan? Så det är ju inte direkt omständigt att plocka bort. Det äldre fästet är desto drygare dock, även om det heller inte är speciellt mycket jobb :P

Ang insug/avgaskam... Ja, det ska ju inte spela någon roll vilken kam givaren sitter på, dom roterar ju lika fort iaf.
Fast nu när jag tänker efter så sitter ju VVT på insugskammen, så då låter det ju iofs logiskt att givaren sitter på den kammen... HmHm, nåja, spela roll :p
av falconair
Det sitter en packbox på insugskamen bakom kamaxelgivaren,men på avgaskamen verkar det inte sitta någon packbox. I alla fall inte
en packning som är likadan som på insugskamen. Vet någon om det ska vara så? Är det endast locket i ändan som hindrar olja att
rinna ut? (Inte på drevsidan alltså)
.

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]