Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har nyss hett in ett batteri i min Volvo XC70 I 1998 och lyssnat på lite musik medan jag nollade servicelampan med VOL-FCR och kollade övriga felkoder. Jag startade bilen för att bekräfta för mig själv att servicelampan är släckt. Första försöket så startade inte bilen. Andra försöket gick den som den ska göra. Troligvis så hade det med felkoderna att göra, dvs att jag har varit och pillat överallt. Men nu startar den.

Varvmätaren landade på ca 1000 rpm, dvs kallstart.
Men när jag stängde av bilen så föll varvmätaren direkt ner till noll. Normalt brukar varvmätaren landa mjukt.

Det jag har gjort är att jag har inge bromsvätska i systemet då två bromsok är borta, bak. Bilen är hissad upp så den lutar också. Jag har lite olja i bilen också, men ändå så man kan se på oljestickan.
Är detta en orsak varför motorn verkar vara hurtig, dvs snabb på start och snabb på avstägning?

När jag har gjort allt för idag så packade jag ihop och sen så låses bilen helt automatiskt efter 2 minuter ganska exakt.
Är detta någon utrustning ?
Jag har annars ett litet problem där bak i bilen. Bakdörren höger måste man stänga ganska hårt så röda dörrlampan slocknar. Kan denna orsaka att bilen låses av sig själv? Det händer bara en gång.
Volvo742 skrev:Hej!

Jag har nyss hett in ett batteri i min Volvo XC70 I 1998 och lyssnat på lite musik medan jag nollade servicelampan med VOL-FCR och kollade övriga felkoder. Jag startade bilen för att bekräfta för mig själv att servicelampan är släckt. Första försöket så startade inte bilen. Andra försöket gick den som den ska göra. Troligvis så hade det med felkoderna att göra, dvs att jag har varit och pillat överallt. Men nu startar den.

Men när jag stängde av bilen så föll varvmätaren direkt ner till noll. Normalt brukar varvmätaren landa mjukt.

Det jag har gjort är att jag har inge bromsvätska i systemet då två bromsok är borta, bak. Bilen är hissad upp så den lutar också. Jag har lite olja i bilen också, men ändå så man kan se på oljestickan.
Är detta en orsak varför motorn verkar vara hurtig, dvs snabb på start och snabb på avstägning?

När jag har gjort allt för idag så packade jag ihop och sen så låses bilen helt automatiskt efter 2 minuter ganska exakt.
Jag har annars ett litet problem där bak i bilen. Bakdörren höger måste man stänga ganska hårt så röda dörrlampan slocknar. Kan denna orsaka att bilen låses av sig själv? Det händer bara en gång.
på min bil är det så att har jag larmat av med dosan o inte rör dörrar på ca nåra minuter så låses den själv igen ska vara så enl instruktionsbok
min e en 99-00 s70 glt. utan att kunna de här bilarna så har jag lite svårt å tänka mig att den skulle starta snabbare för att det är lite olja i
och att den lutar.

Med vänlig hälsning hasse.
gubbstrutt skrev:
Volvo742 skrev:Hej!

på min bil är det så att har jag larmat av med dosan o inte rör dörrar på ca nåra minuter så låses den själv igen ska vara så enl instruktionsbok
min e en 99-00 s70 glt. utan att kunna de här bilarna så har jag lite svårt å tänka mig att den skulle starta snabbare för att det är lite olja i
och att den lutar.

Hur larmar du med dosan? Bara tycker på lock?
jag trycker på unlock knappen på dosan öppnar jag inte någon dörr sedan låser de sig själva igen eft nåra min.
larmar jag på trycker jag på lock knappen låser sig dörrana direkt på utsidan eft ca nån minut så hör man nått surr i dörrana
det ska visst vara att de låser sig från insidan med var det nån som sade när jag undra vad som surra.

rättelse det surrar inte i dörrar det klickar till i dem en gång till eft ca 1min.

vet inte om detta är till nån hjälp för dig.

Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
gubbstrutt skrev:jag trycker på unlock knappen på dosan öppnar jag inte någon dörr sedan låser de sig själva igen eft nåra min.
larmar jag på trycker jag på lock knappen låser sig dörrana direkt på utsidan eft ca nån minut så hör man nått surr i dörrana
det ska visst vara att de låser sig från insidan med var det nån som sade när jag undra vad som surra.

vet inte om detta är till nån hjälp för dig.

Jo, det hjälpte!
Tackar :)
BLL=blockerat låsläge, en del av stöldskyddet. Knackas en ruta tex, så är det inte bara att sträcka in handen och öppna dörren, tjuven måste ta sig in genom rutan om han vill in i bilen.
Eftersom människor inte läser instruktionsböcker så kan man ibland se inlåsta barn i larmande bilar på Ica maxis parkering, larmet går pga rörelsesensorer i kupén och dörrarna går inte att öppna. Behöver barnen räddas får man vackert dra ut dom genom en krossad ruta.
taxi skrev:BLL=blockerat låsläge, en del av stöldskyddet. Knackas en ruta tex, så är det inte bara att sträcka in handen och öppna dörren, tjuven måste ta sig in genom rutan om han vill in i bilen.
Eftersom människor inte läser instruktionsböcker så kan man ibland se inlåsta barn i larmande bilar på Ica maxis parkering, larmet går pga rörelsesensorer i kupén och dörrarna går inte att öppna. Behöver barnen räddas får man vackert dra ut dom genom en krossad ruta.
jädrans det här med inlåsta barn i bilen lär jag lägga på minnet har dock inte haft nåra ungar i min bil änn.

tjyven måste ta sig in genom rutan var bra att veta med tänk vilket läge man skulle få när man ska tan :D .

tack för förklaringen man är ibland lite kass på å läsa instruktions boken.

Det sitter väl inga rörelsesensorer i våra bilar mig veterligen, så att ungen blir sittandes i en tjutande bil är det ingen risk för. Därimot kommer ju ungen inte ut ur bilen :roll:
Fast min går ju låsa upp via knappen vid fönsterhisspanelen trots BLL(handtag fungerar ej), ingen aning om varför, kanske är för att jag inte har orginallarm? Eller något specialgrejs i italien? (I)

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]