Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AudiRaacing
Som rubriken lyder så har jag en Volvo 855 2.0T -96 som har börja gå riktigt illa. Det började här omdagen när jag var påväg på jobbet så när jag skulle starta den så fick jag gnugga någon sekund längre tills den starta för att återigen dö. Nå fick igång den men den den gick små lurvigt då. Den små röck å hade sig men den gick hyfsat bra trotts allt å laddade som den skulle å den gick helt klockrent på tomgången. Sen började "felen" dyka upp mer å mer och den börja gå riktigt illa. Just nu kommer den typ just in på "ladd" sidan utav turbo mätaren, rycker hela tiden (så väl som låga som höga varvtal), luktar konstigt och det kommer någonstans underifrån bilen och sen så tar det en hel eftermiddag att ta sig upp i 100km/h å är nästan omöjlig att köra. Ocv varvar man upp den när den står på tomgång så kan man höra en å en annan avgas knall. Den varken vit, blå eller svart ryker. Sen så har tidigare ägaren bytt turbon till en alldeles ny en.

Kortare och mer sammanfattande version
Rycker som satan
Luktar väldigt konstigt
Vit/svart/blå ryker ej
Dåligt/inget laddtryck
Kan komma ibland avgas knall

Har kollat
Kollade stiften för någon dag sedan och 4/5 är vit/gråa och 1/5 är fuktig

Så vad kan jag mer kolla? Eller tro sig någon veta vad felet är?
av AudiRaacing
Bytte fördelarlocket, rotor, tändkablarna och tändstiften igår/inatt.
Nu var alla 5 tändstift svart sotiga, typ 3 av dom hade lite smått klyvda elektroder och alla 5 var ner dränkta i bensin.
Fördelarlocket hade något svart klet i sig dom jag inte kunde lokalisera vad de var för något.
Rotorn var hade en metalyta som var "tuggad".

Men resultatet blev att bilen går prima igen ;)

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]