Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis införskaffat mig en 855 och förra ägare sa att motorfästet var sönder så det blev ett klonkande ljud när man växlade, bytte motorfästet men ljudet kvarstår.

Det blir ett klonkande ljud när man växlar samt skakar den när man håller bilen i drag dragläge.

kan det vara växellådsfästet eller ett annat motorfäste? :roll:
Ja, besiktningen kommer inte säga ett skit, för dom har inte en susning om hur bilar fungerar. Det enda dom kan är att manövrera deras utrustning och se ev. glapp och rostskador.

Kassa motorfästen eller liknande vet dom inget om... Jag besikta ju min bil första året med tokslut övre fäste, och det högra var så dåligt att motorn mer eller mindre stod och gned sig metall-mot-metall på subframen, och dom varken såg eller brydde sig om det :roll:

Edit; för att återgå till det pettson sa. Om det är svänghjulet så är det ingen billig historia att åtgärda. Att plocka ner lådan på dessa bilar är inget man bara gör för skojs skull - och således inte billigt.
Svänghjulet i sig är inte direkt gratis heller. Sen bör du även byta kopplingen på en gång, och absolut packningen som sitter innanför svänghjulet(en kostnad på typ 50spänn extra).

Räkna på minst 10k om du lämnar in bilen.
Kolla dom andra fästena innan du gör något annat. Om du bytt övre, kolla övre INRE bussningen också, sen momentstaget under, vid växellådan. Sen det högra nedre, vid vevaxelns remskiva.
Kolla drivknutarna!

Jag hade ett klonkljud som lät illa, det visade sig vara glapp i höger yttre drivknut.
Dessutom verkar "spelet" i slutväxeln på min bil vara ganska stort.

Huggande koppling kan väl också bero på oljekladd på lamellen?
Kika om du har oljeläckage från packboxen som sitter i bakkant på motorn.
M52TU skrev:Kolla drivknutarna!

Jag hade ett klonkljud som lät illa, det visade sig vara glapp i höger yttre drivknut.
Dessutom verkar "spelet" i slutväxeln på min bil vara ganska stort.

Huggande koppling kan väl också bero på oljekladd på lamellen?
Kika om du har oljeläckage från packboxen som sitter i bakkant på motorn.
Jag vet att spindelled måste bytas och ska göra snarast eftersom det klonkar när jag svänger o kör i små hål, Men tänker att det omöjligtvis kan påverka koppling och sånt ?:-/
Var är det för årgång på din 855? Är den 93 eller bakåt eller är den den nyare 94 till 97? är den den "nyare så måste hela länkarmen bytas" Det gjorde jag både igår och förgår jag har en 94 bökigt men går känns mycket annorlunda att köra nu hårdare i fjärdingen men mycket lättare att kontrollera och styra eller snarare mer kontrollerad fjärdings rörelse. Jag har också vibrationer vid drag lägg har haft det sen jag köpte min orkar inte tänka på det längre. Jag kollade mitt motorfäste vid kamremmen och ja det är slut det är vanligt dom ger efter av någon anledning :roll:

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]