Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adamp
Jag ska snart byta länkarmar på min 850 på båda sidor. Hur viktigt är det att spänna till angiven vinkel? Jag tänker göra som Ben från FCP gör men jag mäter hur långt jag har till skärmkanten så jag höjer den till samma position som den har när den är på marken så den för rätt position
.
Drar man åt det med hjulet i luften så hamnat bussningarna inte i avlastad position och slits ut i förtid. Jag tycker det är enklast släppa ner bilen på marken sen dra åt det sista . Man lossar inte staget i onödan om det seta där senaste 5000 milen :-O)
Nexus skrev:Drar man åt det med hjulet i luften så hamnat bussningarna inte i avlastad position och slits ut i förtid. Jag tycker det är enklast släppa ner bilen på marken sen dra åt det sista . Man lossar inte staget i onödan om det seta där senaste 5000 milen :-O)
Jag är medveten att den ska spännas i den naturliga höjden som den är när den står på marken det just därför jag mäter hur den är på plan mark och sen när jag tagit ut dom gamla länkarmarna och hand dragit den nyas inre bultar och spindelleden är spänn låsar jag stabilisator staget då den har en jävla belastning när man lyfter ena sidan. Minna stag har nog satt där 200-600 mil= en vinter så det är ingen fara jag hade problem att den var väldigt instabil i kurvor så jag byte stagen så blev den mycket bättre.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag har aldrig provat longlife, ser ingen anledning till det, men det står ju etylenglykol så det borde funka. För säkerhets skull, vänta in ett säkert svar.
(Jag föredrar etylenglykol, det är bättre än propylenglykol men också giftigare).
longlife el inte, jag har aldrig bytt glykol i någon bil jag ägt, 850in rullade 9år i min ägo på samma sörja, likaså snacket om att byta bromsolja med jämna mellanrum, 850in gick 9år på samma där ochså, utan problem.
Böt aldrig kylarvätska eller bromsvätska i 945an heller under dom 8år jag hade den. Dock tömde jag ur en del av kylarvätskan lite då och då och "spädde på" med nytt.

V70in har därimot fått bromsoljan (ofrivilligt, för jag var ett klantarsel) bytt, och den förbrukar en hel del kylarvätska(ett kärl i halvåret typ) så det mesta är ju vid det här laget bytt :)
Men tänkte ta och spola igenom systemet någon gång... Bara så jäkla drygt för vi har ingenstans att dumpa glykol i närheten(eller annan farlig kemikal för den delen)... Eller ja, har ju massor av skog men... Det är ju inte rätt :roll:
Man kan säkert köra en motor 8 år utan oljebyte men räkna med att livslängden på den är minimerad.
Angående bromsvätskan:
Om bromsvätskan inte byts i tid så uppstår två problem. För det första sjunker kokpunkten och till slut är den nästan lika känslig för värme som vatten. Då räcker det med några hårda inbromsningar i följd för att vätskan ska börja koka, varvid pedalen går i botten.
Ett lika stort problem med vattenutblandad bromsvätska är att hela hydraulsystemet rostar inifrån. Det gäller både huvudcylindern, hjulcylindrarna och de reglerventiler som ska hindra bakhjulslåsning.

Glykol har inte bara funktionen att vattnet inte ska frysa det hindrar även bla att metalldelarna i motorn inte börjar rosta.Har sett system där de inte bytt på massa år och allt är bara en brun rostsörja. Visst det fungerar för stunden men inte i längden!
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]