Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Så kom det jag har fruktat i alla år på besiktningen, bilens avgasvärden är för höga...

Bilen är en Volvo 850 -97 2.5 20V med 26500 mil på mätaren. Hyfsat nyservad med nya tändstift och motorolja.

Lambda stannande på 1.06 med rejäl varmkörning (0.97-1.03 gränsvärden). Övriga värden CO, HC låg på 0. Katalysatorn har "alltid" skramlat (i alla fall de senaste åren) men det låter nog mer nu så den är med listan över misstänkta komponenter.

Frågan är vart jag börjar? Ny katalysator och flexibel skarv kan man köpa från Biltema för runt 2500:- Lite bökigt om grenröret måste bort och skarven svetsas fast. Kan man fästa den med avgasklämmor istället? Förresten ser det ut på Biltemabilden som nya katalysatorn redan har en flexibel skarv på sig, på min bil ser det ut som man ska fästa en skarv på grenröret och sedan montera katalysatorn mot den.

Lamdasond är min misstänkte nummer två...

Vad tror övriga Volvoägare är felet? Tips?

Med vänlig hälsning

Fredrik
Börja med det enklaste/billigaste: öppna huven och titta och kläm på alla vacuum och luftslangar.
Sen skulle jag åka till "lilla men kompetenta verkstaden på hörnet", som läser av eventuella felkoder och kollar olika givarvärden i realtid för att se om nåt sticker ut.
Jag börjar känna mig privilegierad som har precis en sån verkstad i närheten, som inte har några problem att koppla in datorn till en Volvo av årsmodell -97, och för priset 100 kronor.
Men det viktigaste: köp inte delar för flera tusen kronor på måfå som felsökning, det är helt enkelt inte smart.
Lycka till!
S6024t skrev:avgasläkage ger fel Lamdavärde..
Avgasläkage ger även hög HC, men just hög HC tycks inte vara problemet. Annars tanka E85 innan ombes. på så sätt får du lite tid på dig att klura ut var felet ligger.
Hej igen,

Så nära men ändå långt borta... Köpte mig en USB-kabel KKL ver 409.1 och använde demoversionen av VOL-FCR 1.7.3. Efter att ha ändrat till com port 1 fick jag kontakt och den hittade "No of DTC logged 2. Tyvärr stod för båda koderna "The DTC will be displayed in the full version". Snopet...

/Fredrik
av rid54
Om CO och HC låg inom gränsvärdet så kan man väl misstänka att katalysatorn gör sitt jobb? Högt lambdavärde är ju något som kommer av bl.a syrehalten in avgaserna, vilket man ju också mäter. Avgasläcka före sonden kan störa den så att den styr upp insprutningen lite och då påverkas lambdavärdet. Kolla alt sådant innan du börjar köpa nya dyra delar.
Tack för tips. Jag laddade ner för seriel port trots att jag har USB och då funkade det :D

De två koderna är:

EFI-448 Pulsed secondary air injection system pump flow fault.
EFI-442 Pulsed secondary air injection system flow fault.

Av den info jag hittat är detta ingen panik att laga för funktionens skull, handlar om luftpumpen som är verksam vid kallstart?

Kan detta ha med mina avgasvärden att göra?

/Fredrik

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]