Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej!

Jag har hittat en 1996 års 855 2,3 l T5 som gått 17 000 mil. Bilen är importerad år 2003, besiktigad i mars men avställd. Skicket verkar vara mycket bra och den säljs av en bilhandlare som skriver att den har komplett servicebok och det obligatoriska "går fint i motor och låda". Vad som då förundrar mig är priset på 13 000 kr.

Kan det vara så enkelt att det faktum att det är en importbil drar ner priset? Spelar det någon roll på en så gammal bil att den är importerad? Har för mig att det har betydelse med lite nyare pga motorgarantier eller liknande men på en 18 år gammal bil...? Eller är det en lurig bil tror ni? Den är för mig ganska mycket en fullträff med T5, träinlägg, rätt färg, bra skick, inte så högt miltal (dock tyvärr automatväxellåda). Även om det inte är så särskilt mycket pengar som så så vill jag ju inte lägga pengar på en bil bara för att den ska haverera :(
Användarvisningsbild
av Lucif3r
13000 är dyrt! Då måste den vara i exemplariskt skick. Skulle aldrig ge mer än 10k(förutom en äkta R) för en 85x70 T5a.

Att det är en import spelar nog ingen större roll, gasar ju själv runt i en italienare som kom till sverige -04, och den har gått oförskämt problemfritt. Men allt beror på hur bilen sköts under sitt liv...
av Schmoyoho
13000 är dyrt?! Var hittar du exemplariskt skötta bilar för motsvarande eller mindre summor pengar? Det känns som att priset på 850 stigit i överlag bara de senaste månaderna. Inte minst en 850 R i prisklassen <20 000 kr, eller ens en 850 med R-framskärmen :shock: Bara en "vanlig", icke-R 850 med sugmotor, i okej skick och utan hiskeligt höga miltal, kostar ofta 15-30 000 kr. Iallafall på blocket.
Användarvisningsbild
av Olofmikael
tycker de lät billigt. jag gav 15500kr för min 94a T5 man, 27700mil, tre ägare varav två första bilmekaniker på bilbolaget å den före mej en snubbe på 70 bast, jämtlandskörd sen ny (rostangrepp existerar inte på bilen), alla papper sen ny, klima, farthåll, osv osv. Bilen är i gott skick. Är väl en bedömningsfråga men som du säger, tittar på man på försäljningsmarknaden så verkar ju priserna ligga runt 20 å uppåt för dom med lite tillbehör osv.., lycka till med ditt bilköp! :)

Mvh Micke
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nja skruvade mätare är inte sååå vanligt på så pass gamla bilar som 85x70. Det blev väl mest populärt i mitten av 2000-talet typ. Har bilen i fråga dessutom komplett service bok så minskar ju risken ytterligare.

Något som därimot förekommer mer ofta är att bilen i fråga varit krockad, sen lagad och exporterad till ett annat land.
av Schmoyoho
Olofmikael skrev:tycker de lät billigt. jag gav 15500kr för min 94a T5 man, 27700mil, tre ägare varav två första bilmekaniker på bilbolaget å den före mej en snubbe på 70 bast, jämtlandskörd sen ny (rostangrepp existerar inte på bilen), alla papper sen ny, klima, farthåll, osv osv. Bilen är i gott skick. Är väl en bedömningsfråga men som du säger, tittar på man på försäljningsmarknaden så verkar ju priserna ligga runt 20 å uppåt för dom med lite tillbehör osv.., lycka till med ditt bilköp! :)
Hur länge sedan var detta? 15000 idag räcker väl som bäst till en "vanlig" 850, dvs ingen skojig turbomodell. Fast man kanske skulle satsa på en sådan istället och lägga pengarna på att den är i bra skick och så istället. Fast 15000 för ne bil som gått 28k mil låter ju nästan mycket...? Vet inte vad jag ska tro riktigt.
Alfredo skrev:Ofta skruvade mätare på importerade men brukar kunna vara fina i plåten utan rost.
Lucif3r skrev:Nja skruvade mätare är inte sååå vanligt på så pass gamla bilar som 85x70. Det blev väl mest populärt i mitten av 2000-talet typ. Har bilen i fråga dessutom komplett service bok så minskar ju risken ytterligare.

Något som därimot förekommer mer ofta är att bilen i fråga varit krockad, sen lagad och exporterad till ett annat land.
Finns det historik på importbilar från före importen? T.ex om carfax skulle ha info om den varit krockad tidigare eller liknande. Eller om man kan se det om man tittar närmare. Så länge den är lagad korrekt har det väl ngen betydelse hoppas jag...?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
regeeN skrev:Så länge den är lagad korrekt har det väl ngen betydelse hoppas jag...?

På körningen har det ingen betydelse, men vid en krock kan det vara dramatiska skillnader då krockzonerna redan blivit försvagade och kommer därför inte bete sig som det är tänkt.
Det finns många klipp på youtube som demostrerar en krock med en olagad bil och samma bil som blivit lagad. Men mycket beror också på VART den är lagad och HUR den är lagad.

Jag gav för övrigt 10k för min V70 T5, strax över 23000mil. Visserligen inte något exemplariskt skick, men jag köpte den av en granne så... :)
Användarvisningsbild
av Olofmikael
I januari var det :) alltså, 28000mil, givet de hängde jag upp mej på också, men jag gick efter skick å historik också. Men ska ja jämföra med den förra t5an jag köpte 2012 med en ägare på å gått 22900 vid köp så är den nuvarande långt mer värd. Föredetta t5an hade gått i kramfors i nästan 18 år, såg ut därefter undertill, knarra å gneka här å var men jättefin i övrigt. Den gav ja 15 för också, sommaren 2012 som sagt... Man får väl själv tycka vad som är värt å inte, men jag tycker att 15000 för en bil med helt klart godkänd prestanda, komfort å lastutrymme för två är godkänt. Men även som påpekats, de går ju köpa s70/v70 för dessa pengar också, de säger jag inte emot, men för mej gäller 850 Turbo :)
image.jpg
Jahaja
image.jpg (883.63 KiB) Visad 410 gånger
av Schmoyoho
Efter att ha läst vad ni skrivit så vill jag nog inte ha en importbil. Fast då kan det också ha lite att göra med att jag inte vill ha 4-växlad automatlåda. Jämfört med vad andra 850:s kostar på blocket så känns det lite lurt med denna. Jag har ju iofs inte särskilt bråttom med att få tag på en bil utan jag kanske bara väntar någon månad på att rätt bil dyker upp, med rätt färg, motor och så...

Vad jag är lite fundersam på är bara miltalet. T.ex du, Olofmikael, som köpte en som gått 28000 mil. Jag drar nästan gränsen vid 20000 mil, kanske 22-23 om den har full servicebok och så. Är det "fel" att tänka så? Är det "alltid" ett större risktagande med långmilare, även en fullservad pensionärsägd bil? Vet inte vad jag ska tro. Visst att man får en V-/S70 med mer motor för typ samma pengar men 850 ligger ganska nära hjärtat för mig också :)

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]