Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ratcom
Har precis köpt en Volvo V70 2.5 SE -99års modell.
Pojken och jag skulle sanera bort förra ägare och vi städade även motorn (dumt), tog och sprayade på motortvätt och skrubbade försiktigt med en gammal diskborste uppe på själva motorblocket där det var som grisigast.
Sköljde av försiktigt med 2l vanligt kranvatten.
Efter detta verkar motorn bara gå på 4st cylindrar och hoppar verkligen fram när man försöker ta sig nån vart, verkar trots sina 177hhk totalt orkeslös om man inte har den uppe i varv men det är ju knappast en fungerande lösning.
Är detta jag kan fixa själv eller måste jag låta den bli bärgad till närmaste verkstad?
Tanken var ju att en ren och välskött bil kan hålla längre men detta visade sig vara fel kanske?
Tar tacksamt emot tips etc...och JA jag vet att jag kan noll om bilar och kanske borde tänkt efter först och inte försökt att laga ett fungerande system.
Lossat på en aluminium kåpa och kollat sladdarna som går ner där, alla påverkar motorns gång (när jag tar loss dom en och en) utan den sista dvs framifrån sett vänster cyllinder (längst bort från fördelarlocket).
Mvh och tack på förhand.
av BjarneJ
Sannolikt har det trängt ner vatten/fukt till tändstiften när du har sköljt med vatten, och om det finns minsta lilla spricka i fördelarlocket kan felet även ligga här. Alternativt kan det vara fel på tändkablar som inte har tålt vattnet (spruckna). Ett säkert botemedel torde vara nya tändkablar/stift /rotor/fördelarlock då det tydligen finns ett fel som kommer att upprepa sig med tiden. Utläs ev felkoder då det ger en säker fingervisning om vart felet ligger.
av ratcom
Ok, så jag får bärga den tlll verkstaden då alltså och hoppas att det inte kostar lika mycket som själva bilen.
Gjorde helt enl manualen på motortvätt flaskan... :roll:
Tack för hjälpen, vågar jag ens starta bilen på 4 cylindrar? :cry:
av BjarneJ
Den kanske tar sig efter en stund, men du kan köpa och byta sakerna själv utan några större insatser. Finns färdiga modellanpassade satser att köpa på såväl Skruvat som vid andra försäljare av res.delar. På Skruvat får vi dessutom rabatt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Har du ingen granne/ bekant som kan hjälpa dig lossa kåpan över stiften och kika lite? de kablar du lossat på är till spridarna..
av BjarneJ
Det är ju naturligtvis kåpan/locket dä det står 20V (eller 10V) och Volvo med stora bokstaver och med locket för oljepåfyllning du ska ta loss. Under detta finns tändstiften nere i fördjupningar. Även tändkablerna finns här. Sitter med 8 st (om jag minns rätt) torxskruver.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Men är det nya eller gamla motorn i bilen? Det skiljer ju en hel del i felsökning beroende på om man har fördelare eller separata spolar...

Sen vet jag inte vad du läst för skum motortvättsanvisning, men man ska aldrig skölja/hälla vatten över motorn... Och ska man prompt göra det så gäller det att man vet vad man gör, och skyddar allt elektroniskts, annars ber man bara om problem.
av ratcom
Först STORT tack till alla er som orkar att hjälpa mej med detta tråkiga problem.
Lyfte på kåpan, där fanns tändstiften och nr:5 var ju "lite" fuktig.....heheheh (tackar Bjarne)9
Blåste torrt med kompressorn och torkade sedan av Alla Stiften och fick en vän att putsa upp dom.
Nu "går" bilen lite jämnare men fortfarande när man försöker att trampa på gasen (normal accelereration, tex starta 0-50 inne i byn) så Skakar Hela bilen och det känns Inte bra alls.
Om man håller foten på gasen stilla så bilen får jobba upp farten, så händer...
Hur skall jag beskriva det...., som en kickdown på en 164/260 alt när en turbo laddat klart och kickar in.
Vid ca 2500-3000 varv så sticker bilen iväg som en Normal V70 skall, när man gasar på låga varv (oavsett växel) så hoppar bilen fram tills den kommer upp i fart/varv och det känns som motorn inte riktigt hinner med?
Har hällt på STP den svarta ifall det skulle vara skit i spridarna?
En av tändhattarna ser ut som på bilden, dvs bränd och det låg En sådan i bilen när jag köpte den, kan detta påverka och vad att göra? silvertejpa?
Är detta en del jag vågar norpa på skroten eller är ett helt nytt kablage från biltema 599:- det enda botemedlet?

Var inne på Biltema och köpte handboken så jag kan fatta lite mera, själva fördelardosan sitter ruskigt dumt till och måste jag plocka ner den nu när jag hittat "vattenläckan"?
Tack på förhand.
v
Bilagor
volvo.jpg
Laga/byta?
volvo.jpg (482.27 KiB) Visad 475 gånger
av rid54
Den tändhatten är suspekt. Det har bildats en "strömbana" i plasten pga många överslag (ser det ut som ). Att få tag i och byta tändhatten borde väl inte vara oöverkomligt svårt/dyrt? Hela kablaget borde inte behöva bytas. Däremot skulle jag definitivt rekommendera att du öppnar fördelaren och inspekterar lock och rotor (blanka, fina, torra plastytor utan svarta brännmärken är kravet).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att handla förbrukningsvaror på skroten är iaf inget jag rekommenderar, speciellt inte när det handlar om små "skitsummor" som 6-700kr.
Byt alla kablar till nya så slipper du oroa dig för dom dom kommande 10åren. Och kika över fördelaren+rotorn...

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]