Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stesi
Hej! Bilen vägrar att starta och nu vet jag inte vad jag ska göra som nästa steg. Är det någon som kan tipsa? Nedan har jag försökt beskriva vad jag gjort så här långt.
• Började med att den inte startade, kunde inte se ngn gnista
• Bytte tändspole
• Bytte vevaxelgivare
• Bytte lock o rotor
• Spänning när startmotor drar, sjunkande men aldrig under 11V
• Ingen kontakt med ODBC-verktyget, kommer upp ”Link Error”
• Kylfläkt startade plötsligt när jag slog på tändningen
• Jag provade att rulla igång den och den startade direkt, sedan fungerade den under några dagar
• Stannade under körning på motorväg och nu startar den inte igen
Lyser lambda lampan? Du kan bygga en enkel diodblinkare och läsa ur felkoder på din bil. Sök och du ska finna.
Nej, lambdalampan lyser inte, och jag får ingen kontakt via OBDC.

Jag mätte spänningen på kablarna som går mellan kraftsteg/tändmodul och tändspole och det var 12V på både blå och röd kabel (jag mätte mot jord alltså), kan det stämma? Att ingen av kablarna har jord.
Ja, det stämmer när motorn står still.
Men jag upprepar, bygg en blinkdiod och läs ur felkoder. Att den läsaren du köpt inte visar ngt betyder inte att ditt OBD uttag är kass.
Hej. Jag har ett liknande problem.
Min 850 -95 bara tvärdog och har sedan inte gått att starta. Jag tror att den inte får nån soppa. Jag är ingen hejare på bilar, så all hjälp jag kan få uppskattas.
Har provat lite olika metodeer för felsökning, bla bränslegivaren och testat gnista och dom verkar det inte vara nåt fel på.
timmris skrev:Hej. Jag har ett liknande problem.
Min 850 -95 bara tvärdog och har sedan inte gått att starta. Jag tror att den inte får nån soppa. Jag är ingen hejare på bilar, så all hjälp jag kan få uppskattas.
Har provat lite olika metodeer för felsökning, bla bränslegivaren och testat gnista och dom verkar det inte vara nåt fel på.
Ett vanligt fel är bränslepumpsreläet, det är enkelt att öppna och felsöka efter kallödningar.
På 95:an har du dessutom felkodsläsare i motorummet, läs klistrad tråd.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]