Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
#815438
Har en liten fundering på vad som bestämmer när bränslepumpen ska gå.

När man slår till tändningen (utan att starta motorn) så hör man att bränslepumpen går några sekunder för att sedan stanna.
Om man då startar motorn startar även pumpen igen.

Är det motordatorn som stänger av pumpen efter några sekunder eller sitter det en tryckvakt som stänger av pumpen efter att
bränsletrycket byggts upp och motorn inte startats. Om då motorn startas och trycket sjunker, startar då den eventuella tryckvakten
pumpen igen eller hur fungerar det rent teoretiskt?

Min fråga gäller närmast min egen 96:a med B5252 och Fenix 5.2 system
av Cartech
#815460
Ja det är Motorstyrenheten som styr bränslepumpen via ett relä. Bränslepumpen startas några sekunder för att få upp trycket i bränslesystemet och underlätta vid start. Vissa modeller gör det alltid men på vissa system sitter det en tryckgivare som hindrar pumpen från att gå mer vid ett önskat tryck. Sedan går pumpen konstant när bilen är igång. Vid olyckor måste pumpen stängas av och det är bla därför motorstyrdonet har kontroll över pumpen.
av Rådlös
#815461
Jag vet inte exakt, men utan signal från vevaxelgivaren startar varken bränslet eller tändningen.
Det kan ju dock vara så som du beskriver att pumpen går någon sekund på ett förinställt läge för att få upp trycket. Men som sagt, utan signal från vevaxelgivaren händer inget.
av Cartech
#815478
Det stämmer utan vevaxelsignal vet inte styrmodulen att motorn snurrar och kommer inte att starta bränsle- och tändsystemet. Däremot så kommer bränslepumpen fortfarande gå vid tändning då det inte styrs av varvtal.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#815523
Ja som cartech säger, att pumpen går några sek. när man vrider på tändningen är helt enkelt för att bygga upp tryck i systemet och ta bort ev. luftfickor.
När man byter t ex bränslefilter så ska man lufta systemet, och det görs helt enkelt genom att vrida på tändningen tills pumpen tystnar, vrider av, vrider på tills pumpen tystnar och upperar det en 5-6ggr.

Det är även därför bilen kan starta några sek. för att sedan dö om immon inte fungerar som den ska(immon stänger av bränslepumpen), då det finns en liten del bränsle uppbyggt redan - i regel mer än tillräckligt för att starta bilen. I vissa fall kan man t om hinna köra ett par meter innan bilen dör :P
av bmwslangen
#815559
OT : Det är främst de returlösa bränslesystemen (ingen returledning - datorstyrd pump eller regulator ser till att önskat tryck finns i ledningen fram till fuel railen) som är i behov av tryckgivare och som styrs lite annorlunda än de vanliga hederliga systemen med en pump, en supply och en retur.
Jaguar S-Type har tex returlöst, tror även en del nyare Volvo-modeller har det också. Koenigsegg Agera R ska också ha det :-) Sen har vi ju direktsinsprutade bensinmotorer som är en helt annan story med deras låg- och högtryckssystem.

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]

Hur många mil. Har den fräscht brä[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]