Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengan75
Hej!

För att förklara problemet. fick i somras ett läckage på lilla gummislangen bakom motorn - bytte den men körde ett tag utan glykol, så nu för nån månad sen då det började bli kallt så tömde jag systemet helt och fyllde på med ny glykol.

Första 2 veckorna funkade värmen som vanligt, tempmätaren visade allt som vanligt och inget var galet. För en vecka sen ungefär så hade jag kört ca en mil, värme-mätaren är på medel men helt plötsligt börjar den stiga till max så jag stannar men redan efter 30 sekunder har tempen sjunkit till normal nivå. Fortsätter köra och ser då att tempmätaren gör snabba svängningar och går från normal visning till max, ibland ligger den kvar ett tag men växlar hyfsat snabbt mellan normal och varm. Öppnar jag huven och kollar upplever jag den absolut inte som överhettad men den är väldigt mycket varmare på vänstersidan framifrån och rätt kall på nedre högra slangen som kommer från kylaren.

I samband med detta upplever jag att värmen i kupen blivit väldigt dålig, så jag beställer ny termostat.

Igår monterade jag ny termostat (från skruvat, gamla var volvo original - båda 90 grader), då nivån vid bytet var rätt låg så läckte inget vatten ut - och jag återfyllde efter bytet till "normal" nivå, dels i slangen från termostathuset direkt ner i kylaren samt sen i expansionskärlet efter allt var monterat tillbaka.

Kör igång bilen och den står i 15-20 minuter, värmen är tilbaka i kupen och mätaren står på normal nivå. Åker iväg och kör ca 5-6 kilometer, då höjs tempmätaren på nytt mot max och det blåser genast kallare luft i kupén. stannar efter vägen och då kommer lite mer värme tillbaka och tempmätaren går ner på normal nivå. Känner jag på slangarna är vänster sida varm, men höger rätt kall.

Vad kan vara galet? När jag häller vätskan i slangen ner i kylaren så kommer det genast ut genom termostathuset med slangen bortmonterad, så vattnet går runt. Kan det vara fel nånstans bara i värmepaketet? Är tempgivaren koko i samband med detta, för jag upplever inte att bilen blir onormalt varm på nåt sätt förutom mätaren, tycker att den stiger alldeles för fort och sen återgår när man stannar för att det ska vara normalt.

Vad har ni för råd? Har sökt och sökt men har tyvärr bara möjlighet från jobbet och vissa sidor blir spärrade - var skulle ni fortsätta felsöka? Kan vattenpumpen göra att cirkulationen blir dålig, men varför blir den då inte varm på tempmätare och jag har värme i kupen då den står på tomgång ?

Bytte för 2 år sen kamrem på Volvo- verkstad och bad dem då i samband byta vattenpump, fick tillbaka bilen utan att de bytt vattenpumpen med kommentaren att den aldrig går sönder på denna motor. (2.0 T5-94).

Tänkte imorgon ta och ta loss alla slangar och spola systemet för att se om det är något knas, då det inte försvinner någon kylarvätska borde det inte vara något läckage -kan det bara vara luft? hur luftar jag isåfall bäst?

Är -10 nu på dagarna och inte så kul skruva då jag får göra det ute på gården, har god tillgång till verktyg och skaplig kunskap skruva men motivationen är väl inte på topp då jag har en del annat som ska fixas före besiktning så jag vill gärna inte ta några omvägar om nån har några bra tips i detta läge.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
För att lufta systemet så kör man runt motorn några varv (räcker med att lossa tändkablarna och veva runt på startmotorn några varv) och lossar sedan lite på expansionslocket så luften pyser ut. Mer än så ska inte behövas, men skadar väl inte att upprepa ett par gånger.

Och det var en jävla dålig volvo-verkstad. Om du hade sagt till att du ville ha pumpen bytt så ska dom byta den, punkt. Sen spelar det ingen roll om delen i fråga "aldrig" går sönder - vill du ha ny ska dom montera en ny.
Volvo här brukar inte heller byta vattenpump, men dom har inte inställningen att den ALDRIG går sönder - bara att det är ovanligt. Och dom håller även med om att det är en billig försäkring att byta den, när allt ändå är isär. Sen kan man ju diskutera hurvida det ens är ovanligt eller ej, men det är ju iaf en betydligt bättre inställning än 'Aldrig'.

Nåja nog om det. Ta och läs ut felkoder och se vad den gnäller om, så blir det lite lättare att felsöka.
Användarvisningsbild
av taxi
:D Du behöver inte öppna locket på kärlet för att lufta, det är bara lite vätska och luft som ska byta plats med varandra. Kunde inte låta bli, förlåt.
Jag har aldrig behövt tänka på luftning; efter att systemet varit tomt och du fyllt på räcker det med att hålla ett öga på nivån och fylla på om det behövs. Med kall motor.
Användarvisningsbild
av Perc
Lucif3r skrev:Nåja nog om det. Ta och läs ut felkoder och se vad den gnäller om, så blir det lite lättare att felsöka.
Vad menar du att en 855:a skulle kunna ge för felkoder när symptomen är svajande temperatur och oregelbunden värme?
av Bengan75
Okeeej, felkoder Sockel B1, antar det är den som är mest intressant.

2-1-1 Lägesgivare för spjällmotor på förarsida, avbrott eller kortsluten till spänning

3-2-2 Spjällmotor på passagerarsida, aktiv för länge

4-1-4 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad

How the fuck do I gå vidare? Har ingen bok heller.. :P
av Bengan75
Inga svar sen senaste uppdateringen, ingen som haft dessa felkoder och vet nåt bra ställe starta?

Kan uppdatera med att motortemp numera är stabil vid körning, sen jag gjort en tömning av systemet och fyllt på igen åt alla håll och kanter samt upptäckt att det pös lite vid nedre kylarslangen som e lite krånglig komma åt dra fast då jag tömde sist. Tror dock läckaget varit mariginellt men den har väl blivit lite varmare än den borde.

Värme uteblir dock i kupen precis som tidigare.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Lite info taget från Vida.

2-1-1 Spjällmotor lägesgivare, förare. Avbrott eller kortslutning till spänning
Felkodsinformation
Villkor
Om signal från spjällmotor lägesgivare saknas eller är kortsluten till 12 V, registrerar styrenheten felet och lagrar felkoden.
Felorsak
Kortslutning eller avbrott i ledning. Det kan även vara avbrott i lägesgivare.

Felsymptom
Felvarning till föraren. Lysdioderna vid AC och REC knapparna blinkar i 20 sekunder.
Styrenheten använder inte den felaktiga signalen från spjällmotorns lägesgivare utan kompenserar bortfallet på följande vis:

Ersättningsvärde
För felkod 2-1-1 och 2-2-1
Styrenheten ändrar spjälläge först när sidans tempväljare ställs om. Då tempväljaren vrids flyttas spjället i motsvarande grad.

3-2-2 Spjällmotor, höger. Aktiv för länge
Felkodsinformation
Villkor
Om spjällmotorn inte hinner inta ett korrekt läge, under en avgränsad tid på ca 12 sekunder, stoppas spjällmotorn. Styrenheten registrerar felet och lagrar felkoden.
Felorsak
Detta fel kan uppkomma vid blockerat spjäll eller felaktig spjällmotor.

Felsymptom
Felvarning till föraren. Lysdioderna vid AC och REC knapparna blinkar i 20 sekunder. Styrenheten stänger av spjällmotorn och kompenserar bortfallet på följande sätt:

Ersättningsvärde
För felkod 3-2-1 och 3-2-2
Styrenheten använder inget ersättningsvärde för dessa båda felkoder.

4-1-4 Kupétempsensor aspirationsfläkt, vänster. Blockerad
Felkodsinformation
Villkor
Om signal till den i kupétempsensorn integrerade aspirationsfläkten är blockerad, överstiger stömstyrkan tillåtet värde. Styrenheten registrerar felet och lagrar felkoden.
Felorsak
Fel på sensorfläkten eller blockerade fläktblad.

A8700081 Felsymptom
Felvarning till föraren. Lysdioderna vid AC och REC knapparna blinkar i 20 sekunder.
Användarvisningsbild
av taxi
Radera koderna och se vilka som kommer tillbaka efter körning. Men de två första koderna verkar ju stämma då du saknar värme i kupén.
Tyvärr är det rätt drygt att pilla med spjällmotorer, sök här och googla, gärna också på "kalibrering" som du lär göra efter en eventuell åtgärd.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]