Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Vevaxelgivare och tändspole bytta men hjälper inget, precis som Pettson sa, men starten är bytt så felet borde inte vara där.
Faktum är att motorstyrningens box luktar annorlunda än växellådans box, kanske luktar bränt men Jag har dåligt luktsinne men dock luktar annorlunda?
Har snart lust att gräva ett hål i marken och där täcka över den med jordmassor!
Tänder men startar inte, gnistan försvinner, kollade priset hos volvo på att felsöka och det var 800 skr i timmen och det kunde ta 2 dagar att söka fel!
av *pettson*
bygla halvljuset.. eller tvinga det igenom att hålla i tungan på reläet. Se till hursomhelst så det är tänt när du gör startförsök.
Om det mer än flimrar i lyset när du försöker starta så spelar det ingen roll hur nyrenoverad startmotorn är. Den tar för mycket ström, eller så har du så mycket motstånd i kablaget. Du får gärna mäta mellan kaross och B+ på startmotorn medans nån startar också. Spänningen får inte underskrida 10,5 volt. Helst ska du ha samma som batterispänningen där ( naturligtvis sjunker det när du startar, men hur mycket?). När du gjort ett försök så kan du ta samma mätning över batteripolen på batteriet. Det som skiljer är det intressanta. För det är dags att ta reda på vad som motar.. Dålig jordning av startmotorn? Dålig jordkabel på växellådan? Dålig strömkabel mellan batteri och startmotor? Eller.. startmotorn som mot alla odds inte alls är så bra som det sägs.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag vet inte hur mycket av kabelstammarna som bytts ut och t.ex. hur mycket av batteriets huvudledningar ni lossat. Något kanske är bortglömt eller förväxlat?

Som ett tillägg till de utmärkta tipsen från *pettson* kolla även minuskablarna från batteriet så att den grova 35 mm2 är ansluten till vxl-låda/motor ordentligt och att den lite mindre 16 mm2 är ordentligt ansluten till jordpunkten i karossen intill batteriet. Om man mäter mellan motorblocket och minuspolen på batteriet när startmotorn jobbar så ska spänningsfallet högst vara några tiondels volt. Jordningarna till styrenheterna är anslutna till motorblocket (har ni kollat det?) så de kan få otillräcklig spänning om motorblocket inte är förbundet med batteriets minuspol ordentligt när startmotorn jobbar.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Tackar för Ditt utomordentiga bra svar utformat att Jag fattar galoppen. Kommer en Finsk kompis som är tekniskt lagd och han ska läsa igenom detta och förklara hur det ska funka till verkstan, har tagit upp denna teori med svaret att de hade en laddare på vid startförsöken.
av *pettson*
Vilket också visar hur illa dom tänkt.
Det hjälper inte med alla laddare i världen om inte startmotorn får rätt spänning/ström igenom matarkabeln. Eftersom sensorkabeln sitter i samma ända som startmotorn. Får man ett spänningsfall över plusmatningen på startmotorn på grund av kapacitetsproblem (starten tar för mycket ström) eller på grund av oxid eller andra överföringsfel, så kan man ha 8 batterier och 10 laddare utan att för den sakens skull lyckas.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag tacker Er bägge, Pettson och Camel riktar också ett tack till Marlbormannen.
En tanke Jag fick smygande eftersom Jag inte verkar se helheten. Om det nu har monterats en sådan start som eventuellt inte har denna v-låda, kan det då bli en sådan här symtom? Menar att den kanske måste jobba för hårt, dessa lådor kanske inte är alldeles vanliga.
av *pettson*
Alla startmotorer till 850 och 70 serien har denna växellåda. Men så var det så att renovering brukar det fuskas vilt med på sina ställen. Startmotorer som inte ser särskilt slitna ut, som dessutom har fina kol tvättas och lackas bara då och då. Det startmotorerna behöver mer än nåt annat i dom flesta fall är att demonteras och smörjas upp. Ändlagren ska ha fett, inte en droppe olja, växellådan ska rivas så att dreven kan tas ur. Den ska fettas in och sen torkas ur så gamla fettet som stelnat försvinner. För att till sist fettas in igen.
Man märker direkt om en startmotor är uppsmord. Den varvar drygt en halv gång så mycket obelastat som en som inte är iordninggjord. Det hörs också när man monterar den på bilen och gör första starten. Startmotorn varvar som aldrig förr. Att den går så lätt gör att den tar så lite ström som möjligt.
Användarvisningsbild
av Camel
Den grova pluskabeln från batteriet till startmotorn är förutom startmotorn endast förbunden vidare med generatorn och relät till kylarfläkten. Plusmatningen till övriga funktioner i bilen går i de mindre kablarna som sitter direkt på batteriets pluspol parallellt med den grova till startmotorn. Det betyder att om startmotorn går tungt och orsakar spänningsfall till styrenheten så borde spänningsfallet antingen bero på kasst batteri, dålig jordförbindelse mellan batteri och motorblock som höjer potentialen när startmotorn går eller dålig anslutning till pluspolen på batteriet. Själva pluskabeln till startmotorn inverkar inte på styrenhetens matning. En annan möjlighet är att startmotorn går tungt och/eller har dålig matning så den snurrar för sakta för att motorn ska starta, men det är väl långsökt tror jag.

Ett vanligt förekommande värde på minsta tillåtna spänning till styrenheter när startmotorn går är 10,5 V. Om det gäller Motronic 4.3 också vet jag inte säkert men det är sannolikt. Om du får ett spänningsfall av någon orsak så störs funktionen när startmotorn arbetar och motorn kan då inte starta. Både systemrelät och Boxen matas från fördelningen märkt med 5 i schemat nedan. Om man mäter t.ex. på den gröna plusledningen till någon av spridarna när startmotorn går och systemrelät är draget så blir den spänningen samma som matningen till boxen. Minus på mätinstrumentet ska anslutas till motorblocket eftersom boxarnas minusanslutning går dit. Skulle vara intressant att mäta denna spänning. Om den är markant lägre än 10,5 V så kan inte motorn starta pga för låg spänning till boxen och felsökningen får isf inrikta sig på varför spänningsfallet uppstår. Men kolla detta först så vi vet var vi är just nu.

Schema över hur plusmatningen från batteriet går till olika system i bilen:
1 = Ledning till kylarfläktrelä
2 = Ledningar till tändningslåset
3 = Ledning till ljusvarningsrelä
4 = Ledningar till säkringsboxen
5 = Fördelning matning till motorstyrenhet
6 = Jordning av batteriminus till vxl-låda/motor
7 = Jordning av batteriminus till kaross

(Klicka för större bild)
Bild
Användarvisningsbild
av Alfredo
Var till bilen i början på veckan och tog bossen med mig ut och sopade av snön, Mätte på starten och resultatet var 10,5 volt. Efter detta tog De en box från en 850 T5R och bilen startade men gick inte riktigt den boxen hade inte samma nummer som min trasiga. Rätta nummer är 0261. 203. 962, om någon har en sådan så kan Ni sätta mig ett PM? På Finska sidor finns ingen sådan box, ska kolla på de Svenska
Känner en liten lättnad!
Användarvisningsbild
av Alfredo
Hittade ingen med detta nummer på Lagerbasen av 1700 st, borde väl inte vara så hemskt svårt då det finns massor i Sverige av 850 t5 2,0 från Italien med omnejd?
Har faktiskt hittat i Ryssland med det rätta nummret, företaget heter X Car!
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]