Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja kolla det lyser den inte direkt när du vrider på tändningen så har bilen ingen kontakt med motorstyrdonet.
av Matchmiss
DayDreamer skrev:Ja kolla det lyser den inte direkt när du vrider på tändningen så har bilen ingen kontakt med motorstyrdonet.
Hm okej ska provas! Rätt säker dock att den (inklusive många andra lampor) lyser när jag vrider på tändningen.
av Matchmiss
Ah som jag trodde så lyser den direkt när man vrider på tändningen så det problemet verkade jag inte ha. Idag i ca 2 plusgrader starta den på första försöket första gången på dagen. Tog ju endå 6-7 sekunder kanske men markant snabbare än när det vart kallare?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok då kan vi utesluta glappkontakt till styrdonet. Det var att ett skumt fel har du provat att rulla igång bilen när den är kall? Vet inte om man blir så mycket klockare men kolla om du får gnista på alla tändstiften när bilen är kall.
av Matchmiss
DayDreamer skrev:Ok då kan vi utesluta glappkontakt till styrdonet. Det var att ett skumt fel har du provat att rulla igång bilen när den är kall? Vet inte om man blir så mycket klockare men kolla om du får gnista på alla tändstiften när bilen är kall.
Har provat rulla den förut, och då har den alltid startat, vettetusan dock om jag provat den direkt från kall, det kanske bara är när den körts tidigare ??:-/ Men känns ju som om det vore problem med soppatryck/bränslepumpen så borde den inte vilja starta direkt vid rullning heller? Men vettetusan alltså, startmotorn kan gå som vanligt under ett startförsök sen helt plötsligt blir det typ ett snabbt typ klunk eller hur man ska förklara det och all belysning slocknar i bilen osv någon knapp sekund.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Testa att rulla igång eller bogsera igång bilen när den är ordentligt kall (stått över natten)
Om problemet vore soppa trycket så borde den inte starta med engång heller om du bogserar igång den. Det du skulle kunna kolla är när den stått över natten tryck då på ventilen till fuelrailen och se ifall det finns något bränsletryck kvar om det gör det så håll den intryckt till trycket försviner borde inte vara något tryck kvar i den om den stått över natten. Sen gå in och vrid på tändningen i typ 2-3sekunder och stängsedan av den gå ut sen och tryck på ventilen igen på fuelrailen det ska då spruta ut bensin om allt är ok.

När det händer så som du beskriver med startmotorn är det så att startmotorn och motorn liksom tvärstannar? Om den gör det så tänder motorn på helt fel ställe men efter som du har bytt fördelare och alla tänd delar så borde allt vara i sin ordning där.

Det sitter en kontakt under frisk luftintaget till motorn rätt så stor en kolla så att den sitter i ordentligt går viktiga signaler i den. Kan ta en bild på den på min bil om du inte hittar den eller förstår vilken jag menar. Men den är en stor fyrkantig kontakt.
av Matchmiss
Svårt att förklara men låter lite som ett hål som suger in luft och plötsligt täpps igen eller liknande.

Ska ge lite mer ingående info hur fuelrailens ventil reagerar, har för mig jag provat det där och då kom det en skvätt när jag vridit tändningen en gång, men inte något markant pys som när bilen hade vart igång innan, kanske normalt dock?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Matchmiss skrev:Svårt att förklara men låter lite som ett hål som suger in luft och plötsligt täpps igen eller liknande.

Ska ge lite mer ingående info hur fuelrailens ventil reagerar, har för mig jag provat det där och då kom det en skvätt när jag vridit tändningen en gång, men inte något markant pys som när bilen hade vart igång innan, kanske normalt dock?
Ok det ska skvätta till rätt så bra om du bara vrider på tändningen engång.

Du kan även testa om du interedan har gjort det att vrida på och av tändningen 3-4gånger när bilen är kall och se ifall den startar något snabbar efter det. Är det något bränsle relaterat som att pumpen har svårt att bygga upp bränsletrycket så ska det finnas gott om tryck för att starta efter du har vridit av och på tändningen ett par gånger.
av Matchmiss
Kan köra tädningen 10 gånger utan att den startar normalt :???: Så vettetusan alltså.

Den startar aldrig "normalt" egentligen, igår när jag skulle starta så gick jag på starten kanske 10 sekunder, sen andra försöket så hann den knappt gå på starten innan den gick igång.

Alltså är rätt säker på att svänghjulet inte är helt 100 på bilen eftersom om jag står på tomgång och släpper upp kopplingen så typ knackar det rätt snabbt från växellådan/svänghjulet, släpper jag upp den långsamt så hörs det inte/knappt. Dessutom hoppar liksom bilen fram om man krypkör på ca 1500 varv eller lägre, speciellt när den är kall.

Men vettetusan om ett "skadat" svänghjul eller vad det kan vara gör att bilen är så segstartad speciellt vid många minusgrader? Startmotorn är ju som sagt bytt, även tändspolen så bör ju inte vara att den drar för mycket ström om det inte är så att svänghjulet orsakar startmotorn att göra det?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]