Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
CarMan skrev:

nu är du dålig på matta igen.

givetvis spalar det in hur många mil man kör!
räkna vi inte fram nyss att man tjäna 75:-/ år om man körde 1500 mil & blanda 20%

kör man bara 1000 mil tjänar man bara 50:-

fattar inte hur dina 75:- ska räcka till reprationer på tiotusentals kronor?
Haha nej, jag är inte dålig på matten "igen", Ma D bör räcka några år för mig. Vare sig det är 75 kr lr 500 kr så sparar man in. å som jag sa, jag vågar chans på att tanka lite etanol me tanke på vad d säger http://www.etanol.nu, tills någon lägger fram starka motbevis, d.v.s. att diverse bilar har rasat samman tack vare etanol som resulterat i tiotusentals reperationer.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag vågar inte köra med E85 i min bil.
jag har läst en hel det på etanol forumet & det är väldigt genomskinligt hur okuniga dom flästa är dör. merparten vet istort sät inget, utan spinner helatiden vidare på vad dom läst i andra inlägg i samm forum.
av Frigge
Jag skulle heller INTE köra min bil på etanol,inte heller skulle jag köpa en bil som jag vet har gått på det.
Det är ju hur dumt som helst att inte tro på Biltillverkaren i dessa frågor utan istället tro på en massa amatörer på ett etanolforum :roll: .
Varför skulle en Biltillverkare göra förändringar på en motor som är anpassad att köras på etanol om det inte krävdes ? Tex ventilsäten,ventiler,bränsleslangar,tankarmatur osv. Varför avråder Biltillverkarna från att köra på etanol ? Dom skiter väl i vilket drivmedel som används så länge inte motorn kommer ta skada ?
Den lilla summa som sparas på att köras på etanol kommer i framtiden bli en STOR utgift istället.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Jag håller med både CarMan och Frigge, det är ett vågspel att köra på etanol med en kärra som inte är byggd för det. Det är klart att man gör det på egen risk, och precis som CarMan säger så är det inte många kronor att spara på det. Som jag sagt förut så kör jag på ca 50% E85, och i mitt fall spelar det ingen större roll vad som händer med bilen (det är en 850 92'a som gått 33000 mil), jag gör det som ett experiment för att se vad som ev. händer. Ni som har nyare och mer värdefulla bilar, vänta ett tag och se hur det går för mig - jag kommer att hålla er uppdaterade om hur det går. Om nåt rasar så är ni de första att få reda på det, jag lovar.

Ett tillägg till debatten: när det gäller ventilsäten osv., är det någon som har någon uppfatting om huruvida det skulle hjälpa att skicka i en flaska blyersättningsmedel samtidigt som man tankar E85? Naturligtvis är jag medveten om att det skulle förta den ev. ekonomiska vinningen med att tanka E85, återigen är det nyfikenheten som driver mig...
Användarvisningsbild
av calle_g
Det här med förbrukning, träffade en gammal kompis häromdagen som konverterat sin Golf-88 (=tankar E85 utan ändringar i övrigt) och han var väldigt nöjd då han inte haft några problem. Det intressanta för mig var framförallt bränsleförbrukningen, eftersom han pendlar 4,5mil enkel varje dag så har han bra koll och med bensin drog bilen 0,65liter/mil och med E85 0,75liter/mil. Detta betyder endast en ökning med ~15% vilket för en ingenjör och matematiker som jag ter sig som omöjligt just eftersom etanol innehåller ~30-40% mindre energi än bensin. Trots de rent matematiska omöjligheterna i detta så tvivlar jag inte på de siffror killen gav mig, uppenbarligen är där mer saker som spelar in när det gäller rent praktiskt vid körning på etanol. Är det någon mer som har några bra jämförelsesiffror mellan Etanol och bensin, vore kul att höra lite exempel från verkligheten.
Användarvisningsbild
av CarMan
calle_g skrev:Det här med förbrukning, träffade en gammal kompis häromdagen som konverterat sin Golf-88 (=tankar E85 utan ändringar i övrigt) och han var väldigt nöjd då han inte haft några problem. Det intressanta för mig var framförallt bränsleförbrukningen, eftersom han pendlar 4,5mil enkel varje dag så har han bra koll och med bensin drog bilen 0,65liter/mil och med E85 0,75liter/mil. Detta betyder endast en ökning med ~15% vilket för en ingenjör och matematiker som jag ter sig som omöjligt just eftersom etanol innehåller ~30-40% mindre energi än bensin. Trots de rent matematiska omöjligheterna i detta så tvivlar jag inte på de siffror killen gav mig, uppenbarligen är där mer saker som spelar in när det gäller rent praktiskt vid körning på etanol. Är det någon mer som har några bra jämförelsesiffror mellan Etanol och bensin, vore kul att höra lite exempel från verkligheten.
Har försöks säga det här i många inlägg nu!!!!
drar bilen inte 30% mer vid 100% e85 så går bilen för magert!

din kompis skulle lika gärna kunna köra på bensin & förskjuta skalan för lamdasonden så går milen lika mycke för magert på bensin !!!

båda grejorna ger stor risk för motorskador!
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
CarMan skrev: Har försöks säga det här i många inlägg nu!!!!

din kompis skulle lika gärna kunna köra på bensin & förskjuta skalan för lamdasonden så går milen lika mycke för magert på bensin !!!

Jo fast om han konverterat bilen ska väl bilen inte behöva gå magert om han nu ökat insprutning, eller?
Användarvisningsbild
av CarMan
Silver.Swe. skrev:
CarMan skrev: Har försöks säga det här i många inlägg nu!!!!

Jo fast om han konverterat bilen ska väl bilen inte behöva gå magert om han nu ökat insprutning, eller?
beror ju på vad han gör för konvertering. hitils så känner jeg inte till et enda bygga , där man byter så mycke komponenter så man motsvarar vad bilfabrikenterna gör!

det står ju inte så mycke om vad som är gjort med bilen.

blandningsförhållandet är ju vad det är! det komer du aldrig ifrån! varsse du kör på bensin eller E85
av alan
Spika är det som händer när bränslet exploderar i stället för brinner.
Ex som i dieslar, där det typiska knaknings ljudet uppstår.

Oktanhalten är spikningsmotsåndet i bränslet. Desto högre oktanhalt desto bättre spiknings motståndighet.

En motor med hög komprision ex turbo motorer eller trimade motrorer eller motorer som man har planat toppen har högre komprsion i motorn än "normala" motorer.
Därför så kan man köra en vanlig motor på 95 oktan.

Medans om man har skruvat upp trycket i på turbon och man hör att den börjar spika så bör man höja oktanhalten.

Etanol har högre oktanhalt en vanlig bensin.

Vilket medför att man kan trimma / ta ut mer efekt ur en motor som går på etanol.

Men att motorn orörd skulle få mer efekt är inte korekt så vida inte motorn går fet från början. Det vill säga att den får för mycket bränsle i förhåland till luften.

I övrigt så tycker jag det är väldigt sunt att folk börjar använda etanol istället för bensin. Varje liter man tankar så sponsrar man kriget i iraq.

Jag körde min SAAB 9000i på etanol Mellan 50 till 100 procent under ett år. När jag långkörde så tankade jag 100% E 85 eftersom den var svår startad med kall motor på ren E 85 men när väl motorn var varm gick den kanon 0,8l /mil enligt färddatorn i 90-100 km /h. Men på vinten var det ingen hit.

Men nu kör jag en V70 Diesel :oops: Så jag borde ha lite dåligt samvete.

Självfallet så kan jag inte garantera att allt funkar perfekt med E 85 men om jag hade haft en bensinare så skulle jag inte tveka på att köpa en konverterings box. och köra på E 85.
Användarvisningsbild
av g00ey
Vi får heller inte glömma att det även finns risk för motorskador då man kör en bensinmotor på bensin...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.