darkien skrev:nu låter ja elak o spydig ja vet de men ska du verkligen mecka bil ??? du felsöker elfel med oladdat/dåligt batteri du felsöker bromsar utan att ha olja i systemet etc etc ju mer ja läser i dina trådar ju mer förstår ja pettson o hans val att ta bort beskrivningen för handen på hjärtat verkar du inte ha en halv susning va du igentligen gör utan du kör på som en ångvält utan varken kunskap eller kontroll o dessutom ifrågasätter då du får kunskap serverat på silverfat av kunnigt folk som meckat i många många år
kanske dax att göra om göra rätt
1 jobba ALLTID med ett fel/problem i taget pillar man lite där o lite här lite uppe o lite nere blir de bara pannkaka av allt i slutändan fokusera på ett system/fel/problem i taget lös de helt o hållet SEN gå på nästa fel inte göra halvklara jobb o börja med nya fel
2 ALLTID ha fulladdat batteri vid felsökning av el i bilen för låg volt i batteriet kan orsaka felkodr av alla de slag utan att de är fel på grejjerna som i tex ABS o SRS systemen........
3 ALLTID felsöka medans systemet e komplett eller om nått är fel efter helt färdig montering/reparation INTE felsöka utan olja i bromssystemet etc
4 lägg ner all verksamhet på bilen sätt dej o läs rephandboken från pärm till pärm googla på din bilmodell sök o läs alla redan befintliga trådar om just de du ska repa på bilen SEN börjar du skruva förkovar man sig ordentligt innan man börjar ingreppet är de oftast inga problem o lösa de heller
så i all välmening stanna upp ta dej en funderare innan du kör vidare med reparationerna i din bil om du någonsinn tänkt dej få den på rullandes på vägen igen för kör du på som du verkar göra i daxläget kommer du förmodligen trasha mer än du reparerar i slutändan :roll:
Nej, du låter inte elak. Du låter oförskämd i munnen. Petsson tog bort sin beskrivning då han fick känsla att den kan missuppfattas. Det var inte mitt fel varför han skrev en text som missuppfattas. Skriver man en text t.ex "How to do that..." så ska man vara säker på att den inte kan missuppfattas. Petsson gjorde bra som att ta bort den, den förändrade ändå inget. Jag vet inte direkt vad jag gör, och det vet inte du heller. Endast konstruktörerna på Volvo vet vad dem gör för det är dem som byggde bilen. Det som står i elschemat är bara en liten del av vad de ger ut. Resten är patentskyddat. Det fattar vem som helst. Jag fick kunskap serverat på ett silverfat svar ja. Men detta är ju ett forum....klart att man får allt på ett silverfat då för det är de som är tanken med just forum där man kan dela med sig av sin kunskap om man känner för det. Det låter som dig att du tycker det är fel att tjäna kunskap igenom att fråga andra. När jag läser ditt inlägg så verkar du följa jantelagen ganska bra.
Lag nummer fem: Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Alltså man får inte ifrågasätta folk som har hållit på med samma sak i 20 år. För att dem vet....för att de har varit där i 20 år.
Ska vi hålla på så här så kommer vi få en moralisk regel som lyder "Desto äldre du är, desto mer rätt har du".
Jantelagen är något som inte ungdomar följer direkt men det kan hända. Oftast så är äldre folk ganska kraftigt påverkade av jantelagen.
Kan minnas när jag jobbade på en industri. Då var det alltid de som har jobbat där längst som hade ordet. Det var nästan lite mer som mobbning enligt mig. Tjurskallar och bessewisser folk brukar alltid följa jantelagen för de tyckes vara bättre än alla andra på alla punkter.
På industrin brukar oftast konstruktörer ses som en dålig anställd enligt CNC-operatörer. Inte alla, men det exiserar väldigt bland äldre.
Det har mycket med att man hela tiden försöker hitta fel på konstruktionen. Om man som golvsarbetare tycker sig hela tiden vara bättre så kan man lika gärna slita 5 år på universitet. Inte så kul faktiskt.
Jag fick hem en Volvo 850 GLT av en kompis och det har varit hur mycket fel som helst på den. Men allt är nästan åtgärdat och mycket av det har jag knappt frågat er. Jag bytte topplockspakning och renoverade toppen själv. Jag svetsade under bilen helt själv och var medveten om brandriskerna. Jag fixade lambdasonden helt själv. Det är bara SRS lampan som jag har mest frågat er rätt mycket av den anledningen att det finns inte information att tillgå just vid årsmodell 1992. Därför måste man fråga andra personer. Personer som oftast brukar erbjuda lösningen direkt ser jag upp till. Men det finns folk som mest bara hänvisar till flera böcker och studier bara för dem fick lida igenom det.
Du verkar tro också att jag bara frågar och frågar och söker inget? Vad tror du jag har gjort i 3 veckor nu? Jo, jag har sökt på t.o.m polska sidor om just Volvo 850 GLT och de hade också samma problem men dock ej löst. Jag har sökt exakt överallt men hittar inget förrän nu när jag fick hjälp av en god man. Sen att du tycker jag skruvar osäkert så vet du inte vad jag gör. Du bara kollar igenom min text och få för dig något.
Anledningen varför jag inte läste elschemat för SRS:en är för att jag hade inget elschema för SRS och jag kunde inte heller få tag på det. Det enda SRS elschema jag hittade var för 1994 och det stämde inte.
Så acceptera att folk frågar på forum då dem inte har kunskapen eller inte möjligheten till kunskapen. Sen om folk får allt serverat på ett silverfat är inte mitt fel. Och en sak till...850 är en gammbil. Det är ingen Rolls-Royce så man kan faktiskt ta genvägar.