Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
spolarsystemena tål spolarvätska, man ej Etanol.
vad är det för konstigt med det. ingan av dessa är ju ren sprit!!!

Värden är inte så simpel att all" sprit" är samma "smörja" mad olika namn!!!

des samma gäller dricka eller saft. dom olika fabrikaten innehåller olika saker & samakar olika
(saft eller dricka är mig mer lika varanda än dom olika sorterna sprit som finns)
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
CarMan skrev:spolarsystemena tål spolarvätska, man ej Etanol.

des samma gäller dricka eller saft. dom olika fabrikaten innehåller olika saker & samakar olika
(saft eller dricka är mig mer lika varanda än dom olika sorterna sprit som finns)
Nej, kanske inte ren sprit, men även fast det är utspätt så skulle det, enligt etanol.nu, ändå i slutendan fräta sönder systemet då det hela tiden kommer små doser sprit.

Ps. glöm inte att svara på min andra fråga i forumet "träinredning, avtagbart?" xD
Användarvisningsbild
av CarMan
Silver.Swe. skrev:

Nej, kanske inte ren sprit, men även fast det är utspätt så skulle det, enligt etanol.nu, ändå i slutendan fräta sönder systemet då det hela tiden kommer små doser sprit.
& vad är det som säger at det är själva spriten i etanolen som orsakar upplösningen av plasten? Man det kanske det är, jag har ju inte nått labratorium så jagkan kolla det.

vad är det som säger att spriten i spolarvätska skulle vara lika agresiv som den i etanolen?
Användarvisningsbild
av CarMan
det rullar hundra tusentals 940 i värden, som har körts på mängder av olika fabrilkat på spolvätska utan problem, men etanol tål dom tydligen inte.

varför struntar jag i. jag kontaterar bara att etanol kan förstöra saker!
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
CarMan skrev:
Silver.Swe. skrev:

& vad är det som säger at det är själva spriten i etanolen som orsakar upplösningen av plasten? Man det kanske det är, jag har ju inte nått labratorium så jagkan kolla det.

vad är det som säger att spriten i spolarvätska skulle vara lika agresiv som den i etanolen?

För det första behöver du inte vara någon drama queen med ett laberatorium, ser inte så många andra "ingredienser" i E85 förutom spriten, som inte finns i bensinen som skulle fräta sönder det hela.

Å nej, jag säger att att spriten i spolarvätskan är lika aggresiv som den i etanolen, MEN, om system frätar av sprit i huve taget, så kommer d till slut gå sönder i längden då det hela tiden ligger på små mängder av sprit.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
CarMan skrev:det rullar hundra tusentals 940 i värden, som har körts på mängder av olika fabrilkat på spolvätska utan problem, men etanol tål dom tydligen inte.

varför struntar jag i. jag kontaterar bara att etanol kan förstöra saker!
Jasså, en jätte studie gjord bara på 940?? (obs ej sarkastiskt!)
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=212

Antingen är vissa på det här forumet genier inom etanol, då de motsäger en hel hop av folk som sitter å brummar fram för fullt på E85 (utan konvetering), lr så har d rätt. spänningen e olidlig.....
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Etanol=C2O5OH. Att påstå att det finns olika sorters etanol är som att säga att det finns olika sorters vatten.

Om du läser på innhållsförteckningen på en flaska spolarvätska så inser du att det är precis just etanol den innehåller. Om nån nu har försökt köra sitt spolarsystem på E85 så är det snarare bensinen som föstört nåt. Återigen, jag har inte läst de artiklarna så jag vet inte exakt vad som har försigått.

Etanol är det du får när du tankar E85, när du fyller på spolarvätska, eller när du öppnar en flaska whisky. Det enda som skiljer är mängden ren etanol.
Användarvisningsbild
av CarMan
Busta_Hymen skrev:
Etanol=C2O5OH. Att påstå att det finns olika sorters etanol är som att säga att det finns olika sorters vatten.

Om du läser på innhållsförteckningen på en flaska spolarvätska så inser du att det är precis just etanol den innehåller. Om nån nu har försökt köra sitt spolarsystem på E85 så är det snarare bensinen som föstört nåt. Återigen, jag har inte läst de artiklarna så jag vet inte exakt vad som har försigått.

Etanol är det du får när du tankar E85, när du fyller på spolarvätska, eller när du öppnar en flaska whisky. Det enda som skiljer är mängden ren etanol.
nä. om du läser tråden så har han tankat E85 & avlägsnat bensinen genom att tillsätta vatten. Bensin blandarsig inte med vattenutan flyter uppe på.
(Denna metod andvänder även vi på verkstan då vi kollar hur stor mängd E85 bensinen innehåller vid vissa fel på bilen)

---------------------------------------

jag är inte imot E85.
jag gör bara ett simpelt konstaterande att det äm många som blandar i E85 & är tvärsäkra på att det inte skadar motor, utan att göra avanserade tester, då dom säger att det inte behövs, eller att man kan göra si eller så så vet man.

men biltilverkarna som har tilgång till att göra avanserade långtester, säger att man måste justera några få saker/komponenter för att bilen ska hålla på samma sätt som tidigare.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Ah, ok..!! Jag borde naturligtvis läst vad det handlade om innan jag uttalade mig, men jag är ju lite lat av naturen ;) Det är klart, ren etanol utan nån som helst smörjande tillsats kan väl inte vara bra för pumpar m.m. I spolarvätska finns ju tillsatser för det ändamålet, har för mig att det är isopropanol. Lovar att vara lite mer uppmärksam nästa gång innan jag skriver nåt!

F.ö.... Tack alla för ett grymt forum, det är kul att så många engagerar sig! Har fått många kostnadsbesparande tips här =)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]