- tor 19 sep 2013, 23:32
men vad gör då den lilla slangen på högra sidan av insuget? flamfällan sitter ju strax efter luftfiltret på den vänstra sidan av motorrummet.
Moderator: Moderatorer
Lucif3r skrev:Om den har brännmärken så är det nog dags att byta, oavsett om det är felet i det här fallet eller ej. Såvida du itne bytt under din ägo så har det säkert inte bytts på väldigt länge, om ens alls. Min 855a t ex har ju orginalkablar från -95 :lol:Har inte bytt kablarna ännu, men ska beställa nya idag så får vi se, och tändstiften har jag bara kollat på cyl 1 och det såg fint ut (dom byttes för ca 1000mil sen).
Glöm inte den lilla kabeln mellan spole och lock bara :)
Gaspådrag säger du... Har du reflekterat över om det är vissa varvtal eller hela registret? När min röck och jävlades var det i dom lägre registren (~1500-2500), när den väl skuttade över dom varvtalen så gick den som den skulle. I mitt fall var det ju dock bara lock+rotor som var tokslut.
Hur ser dina motorfästen ut? Speciellt det högra. När dom är dåliga - eller rent av tokslut - så kan det ge upphov till ryckningar och ojämn gång (motorn mår ju inte bra av att "studsa runt").
Mitt högra var ju tokslut så det var mer eller mindre metall mot metall. Efter byte så blev bilen både tystare (konstigt va?) och lite mindre kinkig vid växlingar.
Men iaf, jag tycker det fortfarande låter som om den misständer lite då och då. Hur var det, hade du bytt lock och fördelare? Hur ser tändstiften ut? Ser dom likadana ut allihoppa, och hur ser dom ut? Tändstift är rätt bra på att tala om om något inte fungerar som det ska på någon cylinder.
Lucif3r skrev:Mja, bara kolla ett stift säger inte så mycket. Du lär allt kolla samtliga stift och jämnföra dom. Det spelar ingen roll om dom är nya eller gamla - ev. misständningar, dålig luft/bränsle blandning osv syns direkt.Idag bytte jag alla tändkablarna efter att ha sett ett brännmärke på en av kablarnas hona (rördelen som stiftet omsluter) och det resulterade i att bilen slutade rycka, både med växel i och utan, och en stabil tomgång.
Jag får testa. Är det normalt att ski[…]
Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]