Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Att en lokal verkstad inte kan läsa ut koderna är väl inget märkvärdigt - dom har säkert inte en susning om hur man gör.
Du lär nog allt masa dig till volvo som bör ha koll på hur våra bilar är byggda och fungerar, och be dom läsa koderna.
Det lär ju kosta en förmögenhet.
ang. felkodsuttag har du det säkert men har inte hittat det i mittkonsolen.
Alla SRS kablage är orange höljen på. Nära den gula sexpoliga skarven
längst till höger på din bil skall finnas ett 2-poligt uttag med en kabel i,
leta reda på den. Följer du det orange kablaget från den gula skarven så
hittar du det.
Detta uttag skall stomanslutas (jordas) vid felkodsläsningen enligt Pettsons
beskrivning, du använder den svarta kabelskon bak på cigarettändaren för att
få jordanslutning.
När du kopplade ihop svart och gul från tändaren så skulle säkringen gå eftersom
det är plus och minus du kopplar ihop.

edit: när jag tittar på den andra bilden du tagit skymtar jag en bit ner från det gula
sexpoliga ett annat gult kontaktstycke bakom en del andra kablar, kika på det.
Henke3 skrev:ang. felkodsuttag har du det säkert men har inte hittat det i mittkonsolen.
Alla SRS kablage är orange höljen på. Nära den gula sexpoliga skarven
längst till höger på din bil skall finnas ett 2-poligt uttag med en kabel i,
leta reda på den. Följer du det orange kablaget från den gula skarven så
hittar du det.
Detta uttag skall stomanslutas (jordas) vid felkodsläsningen enligt Pettsons
beskrivning, du använder den svarta kabelskon bak på cigarettändaren för att
få jordanslutning.
När du kopplade ihop svart och gul från tändaren så skulle säkringen gå eftersom
det är plus och minus du kopplar ihop.

edit: när jag tittar på den andra bilden du tagit skymtar jag en bit ner från det gula
sexpoliga ett annat gult kontaktstycke bakom en del andra kablar, kika på det.
Jag är så blind så jag lägger upp en bild! Återgå till tråden om ca 5 min.

Bild
Bild
Senast redigerad av 1 Volvo742, redigerad totalt 0 gånger.
precis framför din lednyckel, under trådarna som går till ditt gråa kontaktstycka, skymtar jag nåt gulaktigt.
Annars får du följa orange kabel från din sexpoliga kontaktstycke tills du hittar testuttaget.
Henke3 skrev:precis framför din lednyckel, under trådarna som går till ditt gråa kontaktstycka, skymtar jag nåt gulaktigt.
Annars får du följa orange kabel från din sexpoliga kontaktstycke tills du hittar testuttaget.
Jag lade upp en till bild.
Är det denna kontakt du menar? Kontakten är orange och verkar vara speciell då den är skyddad med gummi.

Vilken av dessa pinnar är det jag ska pulsera med den svarta joden från ciggarettutaget?
Jag har markerat med runda ringa med olika färger.

Vilken av dessa ringar ska jag ansluta med svarta kabeln som sitter i ciggarettuttaget dvs jorden.

Bild
kontaktstycket skall vara gult med en enda kabel i.
har du följt den orange kabeln från ditt sexpoliga kontaktstycke längst upp till höger i bilden?
Och var snäll och läs noggrant, gult och en enda kabel skrev jag, och inte ett ord om att du
skulle koppla isär en orange skarv med två kablar i?

jag lägger strax upp en bild här, avvakta...
kolla det gula kontaktstycket som jag ringat in.

Bild
Henke3 skrev:kontaktstycket skall vara gult med en enda kabel i.
har du följt den orange kabeln från ditt sexpoliga kontaktstycke längst upp till höger i bilden?
Och var snäll och läs noggrant, gult och en enda kabel skrev jag, och inte ett ord om att du
skulle koppla isär en orange skarv med två kablar i?

jag lägger strax upp en bild här, avvakta...
kolla det gula kontaktstycket som jag ringat in.

Bild
Bilden går inte att se. Testa med tinypic.
Nu ser jag den och den har bara en kabel! Tackar vad bra! Jag som har letat och letat!

Jag har hittat denna text djupt nere i ett volvo forum.

" Arrange the wire so you can touch the other end of it to the grounded metal ring of the cigarette lighter. Turn the ignition on so the dash warning lights are on and wait 15 seconds. Ground the test terminal for 2 full seconds. The SRS light will flash immediately when the connection is first broken. This is not a fault code. The light will then flash one to ten times for the code (see table below). The light will then come back on. Without turning the key off, clear the fault codes. Ground the test terminal three times for at least 0.25 seconds each time all within a period of 1.5 to 5 seconds. It will probably take several tries to get the rhythm. The lamp will go out for 4 seconds, re-light for 3 seconds, and then go out. If the light does not stay out, then there is still a fault present and you will need to go further in to it."

Så jag ska först vrida nyckeln på 2:ans läge.
Sen ska jag vänta 15 sekunder. Efter det så ska jag ansluta den svarta jorden från cigguttaget till den gula kabeln som har orange isolator i ca 2 sekunder. Då kommer SRS lampan blinka men det är inte en felkod.

För att nollställa SRS så ska jag ansluta kabeln under ca 0.25 sekunder och sedan släppa. Det ska upprepas 3 gånger.
Sen kommer SRS lampan slockna i 4 sekunder och sen kommer den vara lysa i 3 sekunder och sen slocknar den.
Har anslutit den svarta kablen i 2 sekunder och märker nu att SRS lampan slocknar, men släpper jag anslutningen så lyser SRS lampan igen.

Vad kan det bero på?

Edit: Jag höll ca 5 sekunder och då släcktes lampan en stund och sen blinkade den. Jag hann inte och räkna upp koden. Koden är inte typ 1-2-3 eller 4-3-1, utan det är mer som en 4 eller en 5:a.

Kodtabellen ser ut så här:
Kod: Markera allt
1 Fault in crash sensor Check all electrical connections and/or replace crash sensor. 
2 Fault in standby power unit or in wiring between unit and sensor Check all electrical connections between unit and crash sensor. Replace standby power unit. Replace crash sensor. 
3* 
Test terminal or SRS warning light lead is shorted to battery + or to ground. Symptom: warning light continuously on or always off.

(*SRS light will always be on or will not activate)
 Check at test terminal connector for short circuit to battery + or ground. Check wiring harness and connectors 
4 Air bag assembly resistance low Check wiring, contact reel, and connectors for short circuits. Measure resistance of contact reel. Replace air bag module 
5 Air bag assembly resistance high Check gas generator connector. Check wiring and contact reel for open circuit. Replace air bag module. 
6 Not used   
7 Not used   
8 Air bag or wiring shorted to battery positive + a. Check wiring and connectors for shorts. b. Check wiring and contact reel. Measure circuit resistance. c. Replace crash sensor. 
9 Air bag assembly shorted to ground -. a. Check for grounded gas generator wiring. b. Check wiring and contact ree for short to ground. Measure circuit resistance. c. Replace air bag module. 
10 Mercury switch in sensor shorted, or closed for more than one minute. Lead to seat belt tensioner shorted to ground or battery positive. a. Ensure that crash sensor is correctly installed. b. Replace crash sensor. c. 780: Check seat belt tensioner wiring. 
11** 
BOTH seat belt tensioners disconnected (no code if only one connected). 

(**780 only. Car must be started twice to enable code 11 to be displayed.)
 a. Ensure both tensioners are connected. b. Check common wiring harness. c. Replace crash sensor. 

Sen försökte jag nollställa den men jag misslyckades. Jag vred om nyckeln igen och sen testade jag att läsa koden och sedan nollställa.
Nu när jag ska läsa koden så blinkar det inte längre.

Så jag antar att jag har släckt SRS lampan nu? Jag har inte startat bilen då jag inte har någon ström i batteriet.
Senast redigerad av 1 Volvo742, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
"Limp home mode" ?

Gåtan verkar vara löst, det verkar som […]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]