Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Claes74
Fick i går med volvokortsräkningen månadens nice price bilaga, där var vattenpump med.
oxå en liten notis från volvo om hur viktigt det är att den är bra för annars kan den orsaka dyra motorskador.
det måste finnas många vitblockare som gått 40 - 50 000 mil nu då eftersom volvo väljer att på peka vikten av att
den fungerar i reklamutskick??

meningslöst inlägg men tyckte det var ganska intressant tillägg till debatten som varit här
av *pettson*
Claes74 skrev:Fick i går med volvokortsräkningen månadens nice price bilaga, där var vattenpump med.
oxå en liten notis från volvo om hur viktigt det är att den är bra för annars kan den orsaka dyra motorskador.
det måste finnas många vitblockare som gått 40 - 50 000 mil nu då eftersom volvo väljer att på peka vikten av att

meningslöst inlägg men tyckte det var ganska intressant tillägg till debatten som varit här
:lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
Claes74 skrev:Fick i går med volvokortsräkningen månadens nice price bilaga, där var vattenpump med.

Det kallas merförsäljning. det är mycket lätta tt sälja på folk en vatten pump o på så ett tjäna en extra slant.
det du läste kommer från din återförsäljare o inte från volvo
av *pettson*
CarMan skrev:

Det kallas merförsäljning. det är mycket lätta tt sälja på folk en vatten pump o på så ett tjäna en extra slant.
Kortfattat: Återförsäljare för volvo ljuger om en känslig punkt på bilen för att få sälja mera. Och det med volvo i ryggen utan att dom säger ifrån. Låter onekligen ytterst konstigt..
Användarvisningsbild
av Anders E
Är det nån som vet om någon fått ersättning pga brusten kamrem inom serviceintervallen?

Min polare fick det men då hände det inom ett år från kamremsbyte dvs garanti på jobbet.
av *pettson*
Anders E skrev:Är det nån som vet om någon fått ersättning pga brusten kamrem inom serviceintervallen?

Min polare fick det men då hände det inom ett år från kamremsbyte dvs garanti på jobbet.
Byttes bara remmen och pumpen hade okända mil?
Användarvisningsbild
av Anders E
Japp vanlig service enl vad Bilia rekommenderade. Inget pumpbyte, 850 GLT-92, fast detta var ca 3 år sen.
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:

Kortfattat: Återförsäljare för volvo ljuger om en känslig punkt på bilen för att få sälja mera. Och det med volvo i ryggen utan att dom säger ifrån. Låter onekligen ytterst konstigt..
rent generelt så har man i många år sagt att man bör byta vatten pump på "bilar" när man byter vatten pump. men jag vet att volvos 5-cylindriga håller så hög kvalite att det inte behövs. (kallas för stall tips)
sen kanske inte reklamavdelningn på omnämt företag känner till detta, o självklar vill man ha merförsäljning. det är ju inte fel att rekomendera nån att byta vatten pump, o det är inte att ljuga om man säger att det blir stora/dyra skador om pumpen går sönder på så sett så att kamremen hoppar eller glider av nåt av hjulena.
Användarvisningsbild
av Claes74
Anders E skrev:Japp vanlig service enl vad Bilia rekommenderade. Inget pumpbyte, 850 GLT-92, fast detta var ca 3 år sen.
Fast det intressanta är väl då om det var vattenpumpen som orsakade brottet??
Jag håller med pettson, oavsett status på pumpen så med så långa intervaller som det är på remmar
idag så är ju inte tillägget i pris för att de skall byta pump när de ändå är där och rotar mycket.
jämfört med om de skall riva ner om 6000 mil en extra gång.

var ju skillnad på rödblockarna när det värsta som kunde hända var att motorn kokade om du inte hade uppsikt på mätaren.

Att det skulle vara reklam från lokala handlaren tror jag inte, visst det är deras namn på blaskan men den trycks ju knappast av dem?

Det är ju ingen här som motstrider att den håller 20000mil, men jag skulle oxå vilja veta vad garantierna säger om remmen går pga att pumpen havererar
och volvo inte rörde den vid senast rembytet.
Jag är inblandad i reklamationer i mitt jobb i dag och jag vet att företaget oavsett vilket har strama regler vad gäller alla ersättningar för att sedan utöva "goodwill"
åt trogna och ev stora kunder.
vid en reklamation gäller detta, när hände det?, hur hände det?, vem ansvarar? hur slipper vi betala?
oavsett bransch gäller detta just för att ingen vill betala, finns det en utväg så kommer den med all sannolikhet användas.

av samma anledning har mobiltelefon branschen kommit på "fuktskada ersätts ej" trots att du som användare förmodligen inte haft den närmare fukt än byxfickan och
att amn som konsument skulle tycka att telefonen skall hålla garantitiden ut så gör den inte det om den utsätts för fukt.

Jag vet inte hur många jag känner som blivit nekade reklamationer på dessa pga lite ärg på kontaktytor speciellt i bottenstycken.
återigen, finns en utväg så kommer den användas för ingen vill betala, inte ens du.

Claes
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards